Proefproject aan Donderbrug in Hove loopt verder

24.02.2022

De gemeente Hove en provincie Antwerpen zetten het proefproject ter hoogte van het kruispunt Dennenlaan – Beekhoekstraat in Hove verder. Dit geeft de provincie Antwerpen de tijd om meer gegevens te verzamelen in functie van een goede evaluatie. Door herhaaldelijk vandalisme gingen er de eerste maand namelijk héél wat telgegevens verloren.

Begin december startten de gemeente Hove en de provincie Antwerpen met een proefproject ter hoogte van het kruispunt Dennenlaan-Beekhoekstraat. De bedoeling van het project is het conflict tussen gemotoriseerd verkeer en actieve weggebruikers op dat kruispunt te minimaliseren. En zo de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers te vergroten.

Het schepencollege van de gemeente Hove en de provincie Antwerpen besloten nu om het proefproject verder te zetten en meer telgegevens te verzamelen. Door herhaaldelijk vandalisme gingen er telgegevens verloren. Mede hierdoor zijn er voorlopig onvoldoende cijfers voor een goede evaluatie. Het monitoren van het auto- en fietsverkeer loopt dan ook tot 8 mei 2022. Nadien volgt een evaluatie en terugkoppeling met de gemeenteraad en belanghebbenden.
Het schepencollege neemt in juni dan een beslissing over het proefproject.

Proefopstelling aan Donderbrug in Hove

Enquête

Om ook de ervaringen te meten van fietsers, overige weggebruikers en omwonenden lanceert de provincie Antwerpen na de paasvakantie een enquête. Ook die gegevens zullen mee verwerkt worden in de evaluatie van het proefproject.

Meedenkmoment

De fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het groeiend fietsgebruik is een optimalisatie nodig, door bijvoorbeeld een fietspad te verbreden, kruispunten veiliger te maken, zichtbaarheid te verbeteren of het wegwerken van een te glad wegdek.
Ook in de gemeente Hove bekijken we de knelpunten op de fietsostrade F1. Hiervoor organiseert de provincie Antwerpen een meedenkmoment. Meer informatie hierover volgt later.