Pepijn fietst als eerste over fietsbrug in Lier

15.09.2022

Door de wisselende weersomstandigheden van de voorbije dagen is de fietsbrug over de sporenbundel ter hoogte van het station in Lier niet af geraakt. Ondanks alle inspanningen kon de toplaag op één brugdeel niet meer aangebracht worden. Gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit, en Pepijn Audenaert, een grote fan van de fietsbrug, zouden de fietsbrug en fietstunnel officieel openen.

Toch fietste gedeputeerde Luk Lemmens, samen met de negenjarige Pepijn Audenaert, als eerste over de 250 meter lange fietsbrug. Ook voor Pepijn zorgt de fietsbrug voor een veilige verbinding. Omdat het openbaar vervoer geen optie is, reed de jongen de afgelopen twee jaar van Lier naar zijn school in Antwerpen mee in de bakfiets van zijn mama. Vanaf dit schooljaar trapt Pepijn deze afstand van 24 kilometer zelf op een voor hem op maat gemaakte elektrische fiets.

Het verhaal van Pepijn is een mooi voorbeeld voor iedereen. Hij toont aan dat de fietsostrades een goed alternatief kunnen zijn voor gemotoriseerd verkeer. Het is dankzij de fietsostrades dat steden makkelijk en vlot bereikbaar zijn met de fiets.

Werken

Het was een serieuze domper op de feestvreugde. Alle fietsers keken er naar uit om over de fietsbrug en –tunnel, ter hoogte van het station in Lier, te kunnen fietsen. Deze constructie is een belangrijke schakel op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Het is dankzij de realisatie van de fietstunnel onder de ring rond Lier (R16) en de fietsbrug over de sporen langs de noordzijde van het station, dus over de sporenbundel vanuit Antwerpen, dat je als fietser veilig de treinsporen en de ring rond Lier kunt kruisen.
Maar het is voorlopig nog wachten tot alle werken afgerond zijn vooraleer de fietsbrug en –tunnel gebruikt kan worden.

Op één brugdeel is de aannemer er niet in geslaagd de toplaag aan te brengen. Wisselende weersomstandigheden zorgden ervoor dat de deadline niet gehaald werd.

Fietsbrug over sporen in Lier

Investering van 7,8 miljoen euro

De fietstunnel en fietsbrug kaderen in een totaalproject van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in de stationsomgeving van Lier. Het project omvat ook de aanleg van de fietspaden. Dit volledige project kost 7,8 miljoen euro. De provincie Antwerpen kan op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds.

Volledige opening op 1 oktober 2022

1 oktober 2022 in de namiddag plant de provincie Antwerpen een officiële opening van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier, tussen Deurne en Lier. Een grote fietscolonne fietst dan van aan de luchthaven in Deurne tot aan het station in Lier. Wil je meefietsen? Noteer deze datum dan alvast in jouw agenda.