Fietsostrade F11 tussen Deurne en Lier klaar

03.10.2022

Een half uurtje, meer is er niet nodig om van Deurne naar Lier te fietsen over de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Deze fietsostrade F11 Antwerpen-Lier neemt je mee langsheen de sporen. Je fietst over een composietbrug met de langste overspanning in België, fietst onder de ring van Lier en kruist de sporenbundel ter hoogte van het station in Lier dankzij een fietsbrug van 250 meter. Een investering van bijna 17 miljoen euro.

Opening fietsostrade F11 tussen Deurne en LIer

Het is alvast een enorm goede investering. Sinds juli 2020 telde de provinciale Fietsbarometer al meer dan 950.000 fietsers aan de fietsbrug in Boechout. Het afgelopen jaar telden we gemiddeld 1.285 fietsers op een werkdag en 1.165 op een weekend-/feestdag. De absolute topdag momenteel is 1 mei 2022 met ruim 3.800 fietsers.

Het traject tussen de luchthaven van Deurne tot Lier is een aaneenschakeling van mooie projecten. Je start je fietstocht over een fietspad van 4,5 meter breed. Op de grens van Boechout en Mortsel steek je de sporen over over een composietbrug van 30 meter lang. Een uniek kunstwerk door de vrije overspanning van 26,6 meter. Nader je Lier dan zie je van in de verte de indrukwekkende fietsbrug opduiken. Een fietsbrug uit acht delen die aansluit op de fietstunnel onder de ring van Lier.

Al deze projecten zijn een investering van bijna 17 miljoen euro. Het project tussen Deurne en Boechout, aanleg van de fietsweg en fietsbrug, kostte ruim 9 miljoen euro. Hiervoor ontving de provincie Antwerpen een bijdrage van 832.000 euro via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en 800.000 euro van de Vlaamse Overheid. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeerden in de fietsstraat in de Victor Heyllenlei, respectievelijk 418.000 euro en 260.000 euro. Het project rond de stationsomgeving in Lier, de bouw van de fietstunnel, de fietsbrug en de aanleg van de fietspaden, kostte 7,8 miljoen euro. Hiervoor kan de provincie Antwerpen rekenen op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse Overheid en op 1,8 miljoen euro vanuit het Fietsfonds van de Vlaamse Overheid.

Optimalisatie F11 in Boechout

Je fietst zorgeloos van aan de luchthaven in Deurne tot in Lier. Toch houden we als provincie Antwerpen de vinger aan de pols. “Zo merkten we dat de fietsostrade tussen Pastoorsleike en Alexander Franckstraat in Boechout te smal is. Daarom onderzoekt de provincie Antwerpen momenteel de mogelijkheden om daar de fietsostrade te verbreden”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in het netwerk

De steden Lier en Antwerpen zijn belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk.
Vanuit Lier fiets je op termijn via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad en de F1 richting Mechelen.