Fietsostrade F105 tussen Herentals en Balen klaar

10.07.2023

De fietsostrade F105 loopt van Herentals tot Leopoldsburg, goed voor een fietsweg van maar liefst 36 kilometer lang. De provincie Antwerpen realiseerde met het traject tussen Herentals en Balen een veilige fietsverbinding van meer dan 27 kilometer. Een investering van meer dan 30 miljoen euro, waarvan 9 miljoen euro ging naar de bouw van twee fietstunnels en negen fietsbruggen.

De keuze voor de realisatie van de fietsostrade tussen Herentals en Balen is weldoordacht. Deze fietsostrade verbindt Herentals, Olen, Geel, Mol en Balen. Langs deze Kempense fietsostrade liggen maar liefst 400 bedrijven, 160 scholen en verschillende sportverenigingen. De fietsostrade tussen Herentals en Balen maakt van de fiets een waardig alternatief voor de wagen.

De provincie Antwerpen startte in 2018 met de aanleg van deze fietsostrade. Eerst werden de twee fietstunnels en negen fietsbruggen gebouwd. Nadien kon de aannemer de fietsbruggen en –tunnels met elkaar verbinden met een fietspad van gemiddeld 3 meter breed in roodbruine asfalt, overal voorzien van verlichting.

De provincie Antwerpen legt fietsostrades aan langs lijninfrastructuur, zoals spoor- en waterwegen, maar botst daarbij soms op onoverkomelijke hinderissen. Dan loopt de fietsostrade soms over bestaande infrastructuur met gemengd verkeer.
Waar mogelijk maakten we van de straat dan een fietsstraat zodat de fietser een prominente plaats krijgt in het verkeer. Tot slot wordt de fietsostrade met signalisatie aangegeven, ook waar er geen bruinrood fietslint is.

F105_brug

Einde werken

Vandaag werd het laatste deel van de fietsostrade F105, tussen Mol en Schoor Dorp, opgeleverd. Dit betekent dat fietsers ook dit deel van de fietsostrade kunnen gebruiken maar dat ze wel nog rekening moeten houden met kleine werken die de aannemer nog moet uitvoeren.
Fietsers maken ondertussen volop gebruik van deze succesvolle fietsroute. Sinds 2020 fiets je al op grondgebied Geel over deze fietsostrade. In april 2023 telde de provinciale Fietsbarometer er 21.200 fietsers tijdens de weekdagen, in het weekend zijn dat 7.046 fietsers. De absolute topdag sinds de opening van dat deel van de fietsostrade is 30 juni 2022 met 2.672 fietsers.

Feestelijke opening

Op 23 september fietsen we de fietsostrade F105 samen van in Herentals, met een grote fietskaravaan, tot het station in Balen. Daar trakteert de provincie Antwerpen alle fietsers op een pakje friet en een ijsje.

Banner_v3