Gouverneur Cathy Berx brengt bezoek aan WODCA-actie in Kontich

11.12.2022

Al meer dan 25 jaar zetten politiemensen zich tijdens WODCA-acties in de weekendnachten in om het verkeer op de Antwerpse wegen veiliger te maken. WODCA staat voor WeekendOngevallen Door Controles Aanpakken. Gemiddeld zijn er elk weekend 140 politiemensen op de been om WODCA-controles (snelheids-, alcohol- en drugscontroles) uit te voeren in de hele provincie Antwerpen. Bovendien organiseren we regelmatig grootschalige provinciale WODCA-acties waaraan zowat alle politiezones deelnemen. Zo ook tijdens de nacht van 10 op 11 december, waarbij maar liefst een 200-tal politiemensen controles uitvoerden.

wodca-actie Kontich 2022

Gouverneur Cathy Berx: “Na de op vlak van verkeersveiligheid rustigere coronajaren hoopten we dat de trend naar minder ongevallen, minder doden en zwaargewonden in het verkeer zich zou doorzetten. De werkelijkheid is helaas anders. Jammer genoeg steeg het aantal verkeersongevallen dit jaar opnieuw fors. Er gebeurden helaas weer evenveel ongevallen als voor de pandemie. Ook het aantal doden en (zwaar)gewonden in en door het nachtelijk weekendverkeer steeg opnieuw. Middelengebruik en overdreven snelheid eisen nog steeds te veel slachtoffers. Verkeersveiligheid: minder doden en zwaargewonden in en door het verkeer, blijft een absolute prioriteit. Het zou eenieders ambitie moeten zijn. Met het oog op veiliger verkeer tijdens de weekendnachten, voerden de politiediensten in Antwerpen de WODCA-controles terug op. Met resultaat: onze politiediensten voerden in 2022 drie keer zoveel snelheidscontroles uit dan het jaar voordien en ook aanzienlijk meer alcoholcontroles. Ik ben hen daar zeer dankbaar en erkentelijk voor. Het toenemend aantal rijbewijzen dat onmiddellijk moest worden ingetrokken, bewijst helaas de noodzaak van de doorgedreven controles.”

Gouverneur Cathy Berx dankt alle politiezones, de federale wegpolitie, de medewerkers van de dienst Operationele Coördinatie en Steun van de Coördinatie- en Steundirectie, de scheepvaartpolitie en de aspiranten van de afdeling politieopleidingen van ‘Campus Vesta’ meest hartelijk voor hun grote inzet. De professionele, volgehouden en opnieuw opgevoerde inzet van alle politiediensten en de politieschool blijft noodzakelijk om de pakkans te vergroten. Een hoge pakkans en sterke sensibilisering blijven noodzakelijk om weekendongevallen onder controle te houden en opnieuw terug te dringen. Niet enkel tijdens provinciale WODCA-acties, maar alle weekends van het jaar.

Op zaterdag 10 december bezocht de gouverneur een controlepost van de Politiezone HEKLA, in het gezelschap van Jean-Claude Gunst, bestuurlijk directeur-coördinator federale politie.

Ook de WODCA-resultaten van de eerste negen maanden van 2022 werden bekendgemaakt. Deze vindt u hieronder.

wodca-actie Kontich 2022