Zestien positieve meldingen na één jaar meldpunt drugsplantageontdekt.be

23.12.2022

Het parket van Antwerpen, de politiediensten en gouverneur van provincie Antwerpen Cathy Berx lanceerden op 15 december 2021 een anoniem meldpunt in de strijd tegen de illegale productie van drugs. Specifiek gaat het om cannabisplantages, drugslabo's en dumping van drugsafval. Op www.drugsplantageontdekt.be worden burgers geholpen bij het herkennen van verdachte situaties en kunnen zij deze signaleren via een online formulier op het meldpunt.

infographic meldpunt 1 jaar

Sinds de lancering van het meldpunt kwamen er via de website drugsplantageontdekt.be 263 meldingen binnen, waarvan er na verder onderzoek door de politiezones 16 meldingen positief bleken te zijn. Positieve meldingen zijn meldingen die hebben geleid tot de ontdekking van een illegale productiesite.

Op die manier werden plantages ontdekt in Mol (februari 2022 - vonnis van 30/5/2022: veroordeling tot 15 maanden cel met uitstel), in Meer (mei 2022 - lopend onderzoek) en Deurne (juni 2022 - gerechtelijk onderzoek is recent afgerond en dossier moet via raadkamer passeren). Heel recent konden lokale politiezones in Laakdal (8 december) en Herentals (12 december) illegale kwekerijen aantreffen. Heel wat meldingen, in totaal 47, hadden betrekking op locaties buiten de provincie Antwerpen. Uiteraard werd die info ook doorgespeeld. Op die manier konden bijvoorbeeld een plantage in Averbode en een drugslabo in Zele opgerold worden.

Op een jaar tijd hebben 22.329 mensen de website een bezoekje gebracht.