Maand van de Markt 2023

29.09.2022
???module.newsItem.label.themes???

Wist je dat er in de provincie Antwerpen 52 gemeenten zijn met een wekelijkse markt? In sommige van die gemeenten zijn er meerdere markten, wat zorgt voor maar liefst 82 openbare markten in onze provincie.

In april van dit jaar namen niet minder dan 64 van die markten deel aan de eerste editie van Maand van de markt. De actie werd georganiseerd door de provincie Antwerpen i.s.m. de andere Vlaamse provincies. Meteen een schot in de roos!

Daarom organiseren we in april 2023 de Maand van de markt graag opnieuw, ook in jouw gemeente. Samen vergroten we tijdens de feestmaand de aantrekkingskracht van je lokale markt, en bouwen we verder aan levendigere handelskernen.

We zetten marktkramers en de marktbeleving tijdens de actie (veelvuldig) in de kijker, en onze consumenten moedigen we aan om lokaal te kopen. Bovendien stimuleren we de samenwerking tussen marktkramers, lokale detailhandel en lokale besturen.

Hoe doen we dat?

De Maand van de markt is een feest voor de bezoekers van de markt! Bij elke aankoop op de markt nemen ze immers deel aan een wedstrijd.

Deelnemen doen ze via een app op hun smartphone, of (voor de minder digitale bezoekers) via invulkaartjes. Door deelname aan de wedstrijd kunnen ze tal van leuke prijzen winnen.

Je kan als gemeentebestuur uiteraard extra acties organiseren tijdens deze maand, om alles nog feestelijker te maken. Denk aan live muziek, extra acties, …

Wat doet de provincie?

Je kan op ons rekenen voor een volledig ondersteuningsaanbod voor en tijdens de Maand van de markt:

• Infosessies voor gemeentebesturen en markthandelaren
  • Een provinciale mediacampagne. Ook Vlaams-breed is er een campagne
  • Een communicatiepakket voor de deelnemende  gemeentes (promofilmpje, beeld en tekst voor Facebook, website, digitale borden, artikel voor het gemeentelijke magazine, drukwerk zoals flyers en affiches)
  • Gratis promomateriaal (posters, wedstrijd invulkaarten, banners enz.)
  • Wedstrijdapp en digitaal platform voor de wedstrijd

Wat doe je als gemeente?

Om deze campagne succesvol te maken, hebben we jouw hulp nodig!

Als gemeente zorg je voor:

• Lokale promotie voor de Maand van de markt bij de marktkramers en inwoners
  • De praktische, lokale organisatie voor en tijdens de Maand van de markt
  • Lokale prijzen, via marktkramers, lokale handelaren, of van de gemeente zelf
  • De organisatie van de prijsuitreiking van de wedstrijd verbonden aan de actie

Doet jouw markt ook mee in 2023?

Schrijf je in via deze link. Inschrijven kan tot  31 oktober 2022.

Enkel met jullie bereidwillige steun en enthousiasme kan deze campagne uitgroeien tot een succes en kunnen we de lokale markten een boost geven!

PS: afgelopen vrijdag organiseerden we de studiedag over de markt van de toekomst. Een kort verslag vind je op onze website

Nog een vraag?

Nathalie De Bock