Archief C. Kieckens inspireert jonge architecten

26.02.2016

Tentoonstelling Het huis. De mentor. Het archief. Christian Kieckens

Op 11 februari opende onder grote belangstelling de tentoonstelling Het huis. De mentor. Het archief. Christian Kieckens. In deze overzichtstentoonstelling brengen het Vlaams Architectuurinstituut (VAi), deSingel en het Architectuurarchief Provincie Antwerpen hulde aan architect Christian Kieckens.

De titel van de tentoonstelling weerspiegelt drie grote facetten van Kieckens’ loopbaan: “In het huis wordt gezocht, bedacht en gebouwd. De mentor kijkt, schrijft en geeft door. Terwijl het archief bewaart, aanreikt en afstand neemt.” Deze driedeling is ook terug te vinden in de scenografie van de tentoonstelling. ‘Het huis’ is een installatie in textiel, een abstractie van een woning in Baardegem. De textielsculptuur refereert aan de tent als oorsprong van de architectuur. ‘De mentor’ belicht het docentschap van Kieckens aan diverse architectuurinstituten sinds 1980. ‘Het archief’ toont zijn veelzijdige ontwerppraktijk van 1974 tot nu. In dit onderdeel is een grote selectie van originele tekeningen en maquettes te zien, allen afkomstig uit het Architectuurarchief.

In 2014-2015 schonk Kieckens immers zijn archief en een deel van zijn bibliotheek aan het Architectuurarchief Provincie Antwerpen om via de ontsluiting ervan jongere generaties te blijven inspireren. Voor het Architectuurarchief betekende deze schenking het eerste resultaat van een gewijzigde verzamelpolitiek: de verschuiving van zijn werkterrein van de provincie Antwerpen naar Vlaanderen.

Naar aanleiding van de expo werd een tweedelige publicatie uitgebracht: Verwoorden. Teksten van/met Christian Kieckens over architectuur, kunst, design, etcetera en Verbeelden. Foto’s van het werk van Christian Kieckens Architects door Reiner Lautwein.

De expo vindt plaats in deSingel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen.
Geopend tot 5 juni 2016, van woensdag tot en met zondag, telkens van 14 tot 18 uur.

www.vai.be