Winnaar Erfgoedprijs 2023: Project ‘Koninklijke Kempen’ van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Stuifzand

25.11.2023

De provincie Antwerpen lanceerde in 2023 voor de zesde keer een oproep voor de jaarlijkse erfgoedprijs, met focus op Onroerend Erfgoed. De deelnemers maken kans op een prijzenpot van € 20.000, de winnaar krijgt € 10.000 en twee laureaten worden beloond met elk € 5.000. Het onroerend erfgoed in onze provincie kan duidelijk rekenen op geëngageerde liefhebbers. Uit de vele en diverse inzendingen dongen zes genomineerden mee voor het erepodium. Vandaag zijn de winnaar en de twee laureaten bekend.

De Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Stuifzand wint de Erfgoedprijs 2023 ter waarde van 10.000 euro voor hun project ‘Koninklijke Kempen’

Koning Leopold I en zijn nazaten kochten vanaf midden 19de eeuw systematisch gronden in Geel, Mol, Dessel en Retie. De Belgische Kroon gebruikte de gronden voor bosbouw, landbouw, turfwinning, als jachtgebied, de koning probeerde zelfs wit zand te winnen. Later werden deze ‘Koninklijke Kempen’ omgebouwd tot een voorbeeldregio voor de landbouw, ontstond er het Prinsenpark en kreeg Mol er een atoomdorp waar aan kernonderzoek werd gedaan.

‘Koninklijke Kempen’ deelt het rijke verhaal van deze streek met zoveel mogelijk mensen. Dankzij de inzet van de IOED werd een geheel rond het zogenaamde Koninklijke domein in de Kempen opgezet: wandelingen, een expo, een prachtig boek en landschapsherstel verankeren dit erfgoed in onze leefomgeving.

Publicatie Koning in de Kempen
Publicatie 'Koning in de Kempen' van de IOED Stuifzand

Gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Erfgoed: “De jury looft de multidisciplinaire aanpak van het project ‘Koninklijke Kempen’: getuigen werden geïnterviewd en de inwoners werden betrokken. Maar ook de toeristische diensten, de openbare besturen, de erfgoed- en de landschapssector en vele vrijwilligers werden ingezet voor dit alomvattend project mét langetermijnvisie. Met het provinciebestuur willen we deze langetermijnvisie met de Erfgoedprijs een steuntje in de rug geven!”

Laureaten Erfgoedprijs 2023:

museum Fort Liezele
Museum Fort Liezele

Gemeentebestuur Puurs-Sint-Amands: Museum Fort Liezele

Het gerestaureerde Fort Van Liezele, in zijn vernieuwde parkomgeving, verdiende een mooie bestemming. In plaats van het bestaande museum op te frissen, zetten de vele vrijwilligers van de VZW Fort Liezele en het gemeentebestuur gezamenlijk de schouders onder een verfrissend museumproject. De jury looft de aandacht voor jongeren en een divers publiek, met overnachtingsmogelijkheden, tentoonstellingsruimten, een dynamische en interactieve tentoonstelling en avontuurlijke bezoekmogelijkheden.

Meerhout basisschool De Duizendpoot muurschilderingen Gloria WOII
Muurschildering van Gloria in basisschool De Duizendpoot in Meerhout

Gemeentelijke Basisschool De Duizendpoot, Meerhout: Gloria komt naar huis!

Een vergeten schildering van Britse militairen uit het einde van WOII duikt plots op onder het pleisterwerk van een schoolmuur. Voor vele schoolbesturen klinkt dit als een extra probleem, maar niet voor het team van basisschool De Duizendpoot. Zij gooiden hun hele enthousiasme in de strijd en vonden de beste partners om van Gloria een prachtig project te maken en haar opnieuw een plek te geven in de school en de lokale gemeenschap.

Volgende van de detaillijst