Feesten & fietsen rond de Gestalten

20.06.2023

Op 24 juni ontdek je in Ravels, Arendonk en Oud-Turnhout de Gestalten, een nieuw staaltje landschapskunst in de Noorderkempen. De opvallende, geel-stalen contouren zijn ontworpen door architectenduo Vincke De Vidts. Zij wonnen hiermee vorig jaar de ontwerpwedstrijd.

Feest mee en vier met ons de komst van de Gestalten. Je kan vrij deelnemen aan tal van publieksactiviteiten, om en bij de Gestalten. De Gestalten zelf zijn daarbij zowel onderwerp als bijzonder decor.

Zin om de Gestalten op een sportieve manier te ontdekken? Spring dan op de fiets voor een bijzondere Gestaltenroute die de drie locaties verbindt. De fietsroute download je hier, of haal je op bij een van de drie gemeenten.

Affiche van het openingsfeest Gestalten op 24 juni 2023

Gestalte Oud-Turnhout (langs De Laks, ter hoogte van Burcht Hertog Jan)

. foto-expo Gestalten in kiosk

. overzetvlot kanaal

. verkoop hoeve-ijsjes

. klompjesgolf voor het hele gezin

Gestalte Ravels (Picknickplek Polderstraat):

. huifkartocht

. boerderijbezoek bij melkveebedrijf Paul Clijmans & Wendy Slegers

. verkoop portie 'Oud-Raveldonk' (bakje met kersen, aardbeien, kaas, ham, kerstomaatjes)

. klompjesgolfspel voor het hele gezin

De huifkar rijdt rondjes van de parking van voetbalclub FC Unitas via de Gestalten en de activiteiten daar naar het melkveebedrijf.

Parkeren kan op de parking van voetbalclub FC Unitas, Broekstraat in Ravels-Eel.

Gestalte Arendonk (bij de Tafelberg, De Lusthoven):

. live muziek van Peacock & Lady N

. doorlopende workshop voor landschapsfotografie voor smartphone #Gestalten

Parkeren kan bij theehuisje De Wouwershoeve, daarna te voet richting Tafelberg.

GOUDEN VERVOERSTIP: kom met de fiets!

Bezoek je graag alle Gestalten? Volg dan de speciale Gestalten-fietsroute, via de fietsknooppunten. De volledige route is 34 km lang, inpikken kan overal. Bij elk van de drie Gestalten vind je een fietsers-bevoorradingstafel met gratis een gezond drankje. Download de route hier of haal de brochure op in gemeente Arendonk, Ravels of Oud-Turnhout.

Route van de Gestalten-fietstocht
De Gestaltenfietstocht is 34 km lang en brengt je op 24 juni 2023 langs alle Gestalten en activiteiten.

De landbouwers van Oud-Raveldonk

In het gebied Arendonk, Ravels en Oud-Turnhout (samen ARO) spelen landbouw en landschap sterk op elkaar in. Het idee om de verbondenheid tussen landbouw en landschap te benadrukken komt van het landbouwerscollectief Oud-Raveldonk, met land- en tuinbouwers uit de drie gemeenten. Samen met de provincie Antwerpen, RURANT vzw en de gemeenten schreven ze daarom vorig jaar een wedstrijd uit, waarbij de Gestalten van architectenduo Vincke De Vidts als winnaar uit de bus kwamen.

De Gestalten hebben de vorm van een stal. Hun opvallende gele kleur steekt mooi af tegen het landschap en verwijst naar de kleur van elk landbouwgebied op het gewestplan. De Gestalten geven een mooie doorkijk op het achterliggende landschap, dat mee wisselt met het weer en de seizoenen – net zoals de land- en tuinbouwers dat elke dag doen.

Je leest er meer over op de website van Oud-Raveldonk

Een hijskraan tilt een grote, stalvormige stalen contour op haar plaats tussen de velden. Links en rechts staan gelijkaardige structuren al op hun plek.
De Gestalten landen zachtjes langs de Laks in Oud-Turnhout.