Workshop fietsgeschiktheid bedrijventerrein
De workshop op 4 december, rond de toolbox van de studie ‘onderzoek fietsgeschiktheid bedrijventerrein’, was enorm constructief. De provincie Antwerpen testte dit instrument uit samen met een dertigtal bedrijven en experten.

Om de verkeersveiligheid en het fietsklimaat binnen
bedrijventerreinen, zoals de Kanaalkant, te verbeteren, werkt de
provincie Antwerpen een toolbox aan maatregelen uit. Zowel ‘harde
maatregelen’, die focussen op verkeerstechnische ingrepen, als ‘zachte
maatregelen, die eerder een sensibiliserende werking hebben, zijn
opgenomen in de toolbox.
Maar hoe sterk is deze toolbox? Is het
maatregelenpakket realistisch en uitvoerbaar? Zijn er ontbrekende
maatregelen? Hoe kunnen bedrijven en overheden samen een bedrijvenzone
verkeersveiliger en fietsgeschikter maken?
Vragen waarop een
antwoord werd gezocht tijdens de workshop.
Het maatregelenpakket werd afgetoetst a.d.h.v. opmerkingen en
aanvullingen op post-its en specifieke cases besproken tijdens
tafelgesprekken.
De provincie Antwerpen verwerkt de feedback in
het eindrapport van de studie maar enkele topics kwamen tijdens de
workshop geregeld naar boven:
-
verkeersveiligheidheid
Dat verkeersveiligheid het prioritair aandachtspunt is, blijkt zowel uit de post-it sessie als de groepsgesprekken. Veel bedrijven willen pas sterker inzetten op de fiets als ze ook overtuigd zijn van een verkeersveilige omgeving. In de Kanaalkant zijn de bedrijven gematigd positief en stellen vast dat het aantal fietsers onder de werknemers langzaam groeit. -
directe lijn tussen een contactpersoon fietsbeleid per
bedrijf en de overheid
De verantwoordelijken fietsbeleid verzamelen knelpunten van de eigen werknemers en leggen deze voor tijdens netwerkmeetings. -
Vrachtwagenparkeren
Verschillende bedrijven zetten reeds in om de impact van het eigen vrachtverkeer zo veel mogelijk te beperken of op eigen terrein op te vangen. Niet alle bedrijven zijn in de mogelijkheid dit te realiseren. -
Meten is weten
Duidelijk aantonen van stressvermindering, absenteïsme, werknemerstevredenheid bij werknemers kan een hefboom zijn om sterker in te zetten op de fiets. Fiets- of mobiscans kunnen een eerste stap zijn in dit proces. -
Centraal (en digitaal) delen van informatie
Wat zijn de aantrekkelijkste fietsroutes, wat zijn gevaarlijke punten voor fietsers, op welke fietspaden wordt gestrooid, waar kunnen vrachtwagens parkeren, communicatie rond het aantal fietsers en de evolutie ervan
- …
De presentatie en posters die werden getoond tijdens de workshop vind je hieronder: