Provincieraad stelt PRUP Regionale ontsluiting Geel bis definitief vast
Op 26 september 2024 stelde de provincieraad van Antwerpen het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan of PRUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’ definitief vast. Het PRUP geeft een juridische basis voor een verbindingsweg tussen de ring van Geel (R14) en de Retieseweg (N118). Het plan duidt hiervoor een zone aan tussen Fittelaarsdijk-Binnenblok en Katersberg. De toekomstige verbindingsweg leidt het doorgaand (vracht)verkeer rond het Geelse stadscentrum, waardoor de verkeersveiligheid en de algehele leefkwaliteit er sterk zullen verbeteren.
De keuze voor het traject tussen Fittelaarsdijk-Binnenblok en Katersberg komt na een afweging op vlak van kosten en effectiviteit, en na een volledige beoordeling van mogelijke effecten op mens en milieu. Ook alle opmerkingen, bezwaren en adviezen van burgers en instanties zijn alle behandeld door de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening (Procoro). De Procoro kon besluiten met een gunstig advies aan de provincieraad, en vroeg om enkele verduidelijkingen en aanvullingen in de dossierstukken.
Het complexe dossier lag al meer dan een decennium op de tafel. Op vraag van de stad Geel en met ondersteuning van de Vlaamse overheid, besloten de provincie Antwerpen om er opnieuw de schouders onder te zetten. Het PRUP bouwt daarbij voldoende garanties in om de nieuwe weg optimaal in de omgeving te laten passen. Daarbij is zo veel mogelijk rekening gehouden met opmerkingen vanuit buurtbewoners en instanties. Zo is er onder meer de verplichting tot geluidswerende maatregelen, groenbuffering, conflictvrije kruispunten en twee afzonderlijke fietstunnels, waarvan er een ook geschikt is voor landbouwverkeer.

Noodzakelijke schakel in mobiliteit voor de regio
Om mobiliteitsproblemen in Vlaanderen beter het hoofd te kunnen bieden, zijn in 2019 alle Vlaamse steden en gemeenten onderverdeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen zo’n vervoerregio pakken de betrokken gemeenten in samenwerking met alle mobiliteitspartners de mobiliteitsvraagstukken binnen de regio aan.
“Binnen de Vervoerregio Kempen is de realisatie van een wegverbinding rond de stadskern van Geel één van de belangrijke uitdagingen. Het PRUP schept het nodige juridische kader om hier werk van te kunnen maken en zo op termijn de mobiliteit voor de regio te verbeteren”, benadrukt Frank Leys, voorzitter van de vervoerregio Kempen.
De aanleg van de wegverbinding zelf is als gewestweg een opdracht voor het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij zijn nu aan zet om alle projectdetails verder uit te werken en de noodzakelijke gronden te verwerven. Na het bekomen van een omgevingsvergunning kunnen de werken voor de nieuwe weg effectief starten.
Het gunstig advies dat de provincieraad van de Procoro heeft ontvangen, was de nodige laatste stap om het PRUP definitief te kunnen vaststellen.
