Aregnazan blikt terug op haar stage

08.12.2023

Van 25 september tot 8 december 2023 liep Aregnazan Minasyan, masterstudente Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan de UA, stage bij Europa Direct. Ontdek haar ervaringen hieronder.

Waarom koos je voor Europa Direct als stageplaats?

Ik was eigenlijk heel specifiek op zoek naar een stageplaats die zich bezighoudt met politiek en Europa. Op Student.be zag ik toevallig de vacature voor zowel jobstudent voor Europa Xpert staan als de vacature voor stagiaire en ik heb nadien niet meer verder gezocht omdat ik direct verkocht was.

Kende je Europa Direct al?

Een heel goede vriendin van mij, Merel, werkte al voor Europa Direct Oost-Vlaanderen. Ik ben wel heel blij dat ik in Antwerpen woon en zo bij Europa Direct Antwerpen terecht ben gekomen. :D

Wat heb je geleerd tijdens deze stage?

Van vorige stagiaires hoorde ik al dat de stage héél divers is en dat ik van alles en nog wat ging doen en dat was ook het geval. Tijdens de stage heb ik zoveel dingen geleerd waar ik zelf nooit aan zou gedacht hebben. Van inhoudelijke kennis over de Europese Unie tot aanbestedingen doen. Ik heb communicatievaardigheden ontwikkeld die ik in het begin helemaal niet had. Ik heb ook geleerd wat voor impact de EU eigenlijk écht heeft op ons als burgers. En buiten het praktische en inhoudelijke, heb ik ook geleerd om zelfstandig te werken, maar vooral ook in groepsverband. Dienst Europa is een dienst met vele verschillende mensen en functies, en het was heel leerzaam om ook gewoon achter de schermen van zo’n lokale overheid te werken. Dus puur organisatiegewijs heb ik ook veel ervaring opgedaan en ik ben er zeker van dat ik die ervaring zal kunnen gebruiken in mijn professionele carrière later.

Welke taken vond je het fijnst om te doen?

Ik vond vooral inhoudelijk bezig zijn heel leuk en leerzaam, beginnend met de voorbereiding van workshops en zelf ook mijn kennis over de EU bij te schaven. Eigenlijk vond ik alles wat met de EU te maken heeft heel fijn. Dat ging dan van les geven aan kinderen uit de 3e graad van de lagere school, tot antwoorden op burgers die vragen hebben over de EU, mee op dienstreizen gaan en mensen van over heel Vlaanderen en ook Nederland leren kennen die ook bezig zijn met Europese projecten. In het begin had ik wat moeite met communicatietaken, omdat ik zelf niet de creatiefste persoon ben, maar tegen het einde kan ik zeker zeggen dat dit veel vlotter ging en ik het ook met plezier deed.

Wat vond je het moeilijkst of minder leuk?

Zoals ik hierboven al zei, had ik wat moeite met de communicatietaken, maar met hulp, ondersteuning en de nodige feedback ging dat naar mijn gevoel alsmaar beter. Over het algemeen zette ik mij aan de taken met veel enthousiasme en plezier. Het is maar één of twee keer gebeurd dat dit enthousiasme iets minder was van zodra ik aan taken begon, maar dat werd al snel opgevuld en gecompenseerd door de vele wel heel leuke opdrachten en to do’s.

Wat vond je het hoogtepunt van je stage?

Er zijn veel hoogtepunten geweest tijdens de stage. Dan denk ik terug aan het begin van mijn stage die geopend werd met een uitstap naar het Europees Parlement, snel gevolgd door een Pompoenmarkt met lekkere pompoenensoep, leuke collega’s en mensen hun kennis over de EU ondervragen door quizvragen. Dan denk ik ook terug aan hoe het ED team, maar ook alle andere collega’s op het zesde verdiep, die mij warm en open ontvingen en mij direct helemaal thuis lieten voelen.

Hoe ga je deze ervaring in de toekomst nog kunnen gebruiken?

Ik had hiervoor nog nooit in een grotere organisatie gewerkt, dus het was heel leerzaam om te ontdekken hoe een overheidsorganisatie als deze in elkaar zit, hoe er gecommuniceerd wordt en hoe het allemaal achter de schermen loopt. Wat ik ook heel erg apprecieer, is dat iedereen je heel hard naar boven duwt en het beste met je voorheeft. Ik heb dankzij het ED-team veel nieuwe mensen leren kennen en veel nieuwe mogelijkheden gekregen waar ik anders nooit aan gedacht zou hebben. Én zoals gezegd, heb ik betere communicatievaardigheden dan een paar maanden geleden. :D

Zou je een stage bij Europa Direct aanraden aan anderen? Waarom wel/niet?

Als je op zoek bent naar een stage waar je uren kan lachen met de warmste en vriendelijkste collega’s, waar je proactief bezig met de Europese Unie en nieuwe sociale vaardigheden leert, waar je niet enkel achter je bureau zit maar juist veel op stap bent, nieuwe mensen leert kennen van over heel Vlaanderen, waar je ontdekt hoe het eraan toe gaat achter de schermen van zo’n overheidsorganisatie, dan is Europa Direct DE place to be. Zeker en vast een aanrader. Moest ik opnieuw de keuze maken voor stage, dan zou ik zeker terug Europa Direct gekozen hebben.

Hoe ziet een gemiddelde dag als stagiair bij ED eruit?

Heel divers. Ene dag zit je in het Provinciehuis van Antwerpen, de andere dag zit je in Brussel of andere Vlaamse gemeenten. Er is geen enkele week geweest waar ik heel de week vijf dagen achter elkaar achter mijn bureau heb gezeten. Natuurlijk moet dat ook gebeuren. Dat zijn dagen die ik ook zeer hard apprecieer, om gewoon even op mezelf te werken aan mijn opdrachten, gezellig op het kantoor met lekkere chocomelk. Anderzijds is het ook leuk dat er zoveel variatie is omdat je je dan nooit verveelt.

Dankjewel, Areg! Voor het voorjaar van 2024 zijn we niet langer op zoek naar een stagiaire, maar ben jij op zoek naar een stageplek in het najaar van 2024? Bekijk dan zeker onze stagevacature

Volgende van de detaillijst