Antwerpse steden en gemeenten vieren Europadag

09.05.2022

Op maandag 9 mei vieren we de Dag van Europa. Dat is voor Europa Direct Provincie Antwerpen aanleiding om te trakteren. 19 steden en gemeenten, die zich bij Europa Direct aanboden, delen die dag chocolade uit, die door het PIVA speciaal voor deze gelegenheid werd gemaakt.

9 mei is de officiële feestdag van de Europese Unie. Op dezelfde dag in 1950 lanceerde Robert Schuman zijn Europese toekomstvisie. Die kreeg vorm sinds 1952. Het begon met een economische samenwerking tussen zes landen. Vandaag werken 27 landen samen op verschillende domeinen.

Wie jarig is, trakteert

Europa Direct organiseert op Europadag samen met de gemeente Bonheiden een feestelijke avond met een gratis lezing van Europa-professor Hendrik Vos, een openingsceremonie met vaandelzwaaien en na afloop lekkernijen van het PIVA. Dit luidt de start in van Pop up Europa Bonheiden, een programma van drie weken met allerlei Europa-activiteiten. Het volledige programma ontdek je op www.popupeuropa.be/bonheiden.

Daarnaast stimuleerde Europa Direct andere gemeenten om ook met de Europese feestdag aan de slag te gaan. Gemeenten konden 100 tabletten chocolade van de bakkersopleiding van het PIVA bestellen om hun inwoners te trakteren, een gepersonaliseerde social media kit downloaden en na het registreren van een actie kans maken op een foodtruck in Europese sferen.

Foodtruck in Europese sferen

Stad Turnhout en gemeente Ranst wonnen de foodtruck. Stad Turnhout pakt twee weken lang uit met Europa in de bibliotheek met een themastand met Europese boeken, lesmateriaal en info over Europese projecten waar de stad aan meewerkt. Op zaterdag 7 mei staat er vanaf 10 uur een bakfiets met gratis drankjes en lekkernijen aan de hoofdingang van De Warande. Op maandag 9 mei trekt dezelfde bakfiets naar Ranst. De gemeente Ranst organiseert een gratis volksdansinitiatie op het Gemeenteplein van 15u40 tot 16u40. Daarnaast daagden ze scholen uit om op 9 mei verkleed naar school te komen in het thema Europa. De best verklede klassen, winnen de Europese chocolade.

Uitdeelacties chocolade

Hieronder ontdek je de acties die de gemeenten die chocolade bestelden, organiseren op of rond Dag van Europa.

BAARLE-HERTOG

Leerlingen van de 3e graad van Vrije basisschool De Vlinder en Vrije basisschool De Horizon sluiten het thema Europa op maandag feestelijk af met lekkere chocolade.

BALEN

In Balen worden de bezoekers van VC De Kruierie en de Bib van Balen getrakteerd op chocolade. Daarnaast kunnen de kinderen een Europese tekening inkleuren en komt er een infostand met themaboeken in de bibliotheek.

BORNEM

In Bornem informeren ze de bezoekers van de sportdienst, GC Ter Dilft en het Sociaal Huis over Dag van Europa en delen ze de chocolade uit aan bezoekers.

GROBBENDONK

De eerste 100 bezoekers van de toeristische dienst, krijgen chocolade.

HEMIKSEM

In Hemiksem wordt de Dag van Europa in de kijker gezet in het administratief centrum en worden de bezoekers getrakteerd op chocolade.

HERENTALS

In Herentals speelt de stadsbeiaardier op 9 mei om 9u05 het Europees volkslied. Aan de officiële gebouwen hangt de Europese vlag uit. De 100 eerste bezoekers aan de Spiegelfabriek, een project dat gerealiseerd werd door de steun van Europa, krijgen chocolade.

HULSHOUT

In Hulshout krijgen de bezoekers van de bib en de kinderen van de buitenschoolse kinderopvang chocolade op Europadag.

KALMTHOUT

In Kalmthout wordt de chocolade uitgedeeld aan de bezoekers van de bibliotheek.

KASTERLEE

Kasterlee deelt chocolade uit aan de eerste 100 bezoekers. Daarnaast is er een campagne op sociale media en een Europadag in de middelbare school.

LILLE

Lille organiseert een online Europaquiz (www.lille.be/dagvaneuropa). De winnaars van de quiz, krijgen de chocolade.

MALLE

Op 12 mei kan je genieten van een Europese maaltijd in dienstencentrum De Ring. Er zal ook een kraampje zijn waar de bezoekers enkele quizvragen over de Europese Unie moeten beantwoorden. In ruil voor een goed antwoord, krijgen ze een tablet chocolade.

MEERHOUT

Wie op 9 mei het gemeentehuis in Meerhout bezoekt, krijgt een chocolade tablet.

PUTTE

In Putte zit de jaarlijkse kunstroute op 8 mei in een Europees jasje. Op elke deelnemende kunstlocatie, vind je een boek van een bepaald Europees land. Wie de juiste landen aan de deelnemers kan linken, maakt kans op een Europees prijzenpakket.

SCHILDE

Wie op 9 mei het gemeentehuis in Schilde bezoekt, krijgt een chocolade tablet.

SINT-KATELIJNE-WAVER

Op 9 mei kunnen inwoners van Sint-Katelijne-Waver in primeur een Europese maaltijd bestellen in het sociaal restaurant van Zorgbedrijf Rivierenland dat op 11 juni de deuren opent voor het brede publiek. Wie een maaltijd bestelt, krijgt chocolade. Daarnaast kleurt het woonzorgcentrum Europees met Europese versieringen en een Europaguiz.

VORSELAAR

Op zondag 8 mei stopt Vorselaar het onthaal van nieuwe inwoners en internationale studenten in een Europees jasje. Zo krijgen zij de Europese chocolade, gaat er aandacht naar de plaats van Vorselaar in Europa en zetten ze de Europese samenwerkingsprojecten van de hogeschool in de kijker.

ZANDHOVEN

Zandhoven maakt een Dag van Europa-stand in het gemeentehuis. De eerste 100 bezoekers krijgen chocolade.