De EU in de provincie Antwerpen: FIN-NET

01.06.2023

Naast het Europa Direct netwerk, zijn er nog heel wat andere Europese netwerken in België en de andere Europese lidstaten. Zij zijn het aanspreekpunt van de Europese Unie voor specifieke thema's. In de rubriek 'De EU in de provincie Antwerpen' stellen we andere netwerken aan je voor én vertellen we waarvoor je bij hen terecht kan. Vandaag vertelt Laurent de Barsy, als Ombudsman van de Verzekeringen in België lid van het FIN-NET netwerk.

Wie ben jij?

Mijn naam is Laurent de Barsy en ik ben de Ombudsman van de Verzekeringen in België

Voor welke organisatie werk je?

Wij zijn de dienst “Ombudsman van de Verzekeringen” en zodanig ook lid van het Europees FINNET netwerk

Wat doet jouw organisatie?

Zoals onze collega’s uit het FIN-NET netwerk komen wij tussen voor geschillen die consumenten met verzekeraars of verzekeringstussenpersonen hebben.

Wij trachten de bemiddelen en te informeren maar proberen vooral tot een oplossing te komen om het geschil te beëindigen.  Uiteraard mogen wij enkel tussenkomen voor verzekeringen die onder het Belgische verzekeringsrecht vallen. Indien een consument een geschil heeft met een verzekering waarvoor een buitenlands recht van toepassing is kunnen wij dit via het FIN-NET aan de bevoegde bemiddelaar in het buitenland overmaken.  FIN-NET heeft daarnaast ook een adviserende functie om de Europese commissie bij te staan in het opmaken van nieuw wetgevingen die invloed hebben op financiële (bank en verzekering) geschillen.

Waarvoor kunnen de inwoners/organisaties van onze provincie bij jouw organisatie terecht?

Indien een inwoner een probleem heeft met een verzekeraar kan die altijd bij ons terecht. Zoals reeds aangekaart mogen wij louter tussenkomen indien de Belgische wetgeving van toepassing is, maar wij gaan wel onze Europese collega inlichten die lid is van FIN-NET in het land waar de verzekering is afgesloten. Als men concreet bijvoorbeeld een belegging doet via een buitenlandse verzekeraar in Ierland of Luxembourg en er loopt iets mis, gaan wij de Ombudsman van het juiste land vragen om tussen te komen om een oplossing te vinden voor de consument. Een ander voorbeeld is een ongeval in de Europese unie waar een buitenlandse verzekeraar de schade moet vergoeden. Als dit niet goed verloopt, zou het slachtoffer via ons een bemiddeling kunnen laten opstarten door de bevoegde bemiddelaar/Ombudsman.

Meer weten over FIN-NET?

·         Bezoek de website: bit.ly/FIN-NET