Slim met energie

Reserveren voor schooljaar '19 - '20

Periode Leerjaar Onderwijsniveau
2/12 - 13/12/2019 5 - 6 Basisonderwijs
13/01 - 13/03/2020 5 - 6  Basisonderwijs

Maak van je leerlingen energie-experts

De activiteit ‘Slim met energie’ bestaat uit twee delen:

  • Bij het bordspel slim met energie krijgen de leerlingen vragen en doe-opdrachten in de thema’s wonen, school, voeding, verkeer en vrije tijd. Ze verzamelen ‘energie’ en leren meteen hoe je er zuinig mee kunt omspringen.
  • Tijdens de workshop zonne-energie gaan de leerlingen experimenteel na hoe je zonne-energie optimaal kunt laten renderen. Ze onderzoeken absorptie en reflectie, een zonneboiler en het serre-effect. We tonen ook gebruiksvoorwerpen die op zonne-energie werken.
Slim met energie

Reacties van enthousiaste deelnemers

  • “Leuke en interessante activiteit. Hier heb je materialen die ik in de klas niet heb.” Juf Liesbeth (GO! Basisschool Stadspark uit Lier)
  • “De kinderen werkten heel enthousiast mee.” Juf Heidi (Vosbergschool uit Rumst)

 

Relevante eindtermen

natuur

1.16 De leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen.
1.23 De leerlingen tonen zich in hun gedrag bereid om in de eigen klas en school zorgvuldig om te gaan met energie.
1.24 De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve maar ook op negatieve wijze omgaan met het milieu.

algemene vaardigheden

1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.

SDG 7: Betaalbare en duurzame energie

Tijdens de activiteit 'Slim met energie' leren leerlingen het verschil kennen tussen hernieuwbare en niet-hernieuwbare energiebronnen. Ze leren wat de nadelen zijn van de winning van energie uit niet-hernieuwbare energiebronnen en ze leren zonne-energie als hernieuwbare energiebron kennen.

SDG13

SDG 13: Klimaatactie

De leerlingen leren dat fossiele brandstoffen eindig zijn en veel CO2 in de atmosfeer brengen. Met deze activiteiten maken we leerlingen bewust dat hernieuwbare energiebronnen minder uitstoten en niet uitgeput geraken.

Praktisch

  • Verdeel je leerlingen vooraf in vijf (voor slim met energie) en vier (voor workshop zonne-energie) groepjes. Dat spaart tijd op de dag zelf.
  • Laat elke leerling een naamsticker of -button dragen.
  • Bereid je leerlingen voor met onze Tips voor in de klas. Leer de leerlingen vooraf de begrippen ‘duurzame energie’, ‘koolstofdioxide’ en ‘fossiele brandstof’  aan. Hiervoor kan je onderstaand onderstaand filmpje gebruiken.

Meer informatie over de kostprijs, bereikbaarheid en duur van de activiteit vind je hier.  

Combineren kan met: