Arendonk, Ravels en Oud-Turnhout krijgen 'stalen stallen' als blikvangers.

23.11.2022

Volgende lente verrijzen in de Kempense gemeenten Arendonk, Ravels en Oud-Turnhout een aantal opvallende stalcontouren, als nieuwe blikvangers in het landschap.

Het zijn kunstwerken die inwoners, passanten en toeristen attent maken op het belang van land- en tuinbouw voor deze streek. De constructies, in een opvallende gele kleur, zijn ontworpen door het Gentse architectenduo Vincke - De Vidts. Zij wonnen een wedstrijd voor landschapskunst, uitgeschreven door de provincie Antwerpen, vzw RURANT en de drie gemeenten.

Landschapskunst, waarbij kunstenaars werken in en met het landschap, is erg in trek. Eerder dit jaar gingen het Antwerpse provinciebestuur en de gemeentebesturen van Arendonk, Ravels en Oud-Turnhout op zoek naar creatieve ideeën om het landschap van dit zogenaamde ARO-gebied via kunstwerken in de kijker te zetten. De focus van de blikvangers moest liggen op de open ruimte en het agrarische karakter van de streek.

Uit heel Vlaanderen kwamen er inzendingen. Uiteindelijk kwamen de Gentse architecten Floris Vincke en Hannah De Vidts samen als laureaten uit de bus. De jury was gecharmeerd door de krachtige eenvoud van hun voorstellen.

We zijn heel blij met het nieuws”, reageert Hannah De Vidts. “Floris en ik zijn erg geïnteresseerd in het snijvlak tussen kunst en architectuur en hoe je daarmee beleving kan creëren. De opdracht voor de blikvangers past dan ook helemaal binnen ons werkveld. De basis van ons ontwerp is in dit geval altijd dezelfde eenvoudige, krachtige en herkenbare figuur: een stalen contour in de vorm van een typische stal, als symbool voor de landbouw. Die contouren brengen we samen in drie verschillende composities, die inspelen op de context en het landschap van elke locatie. Zo werken we in Arendonk met de hoogteverschillen van de Tafelberg en in Oud-Turnhout met de omgeving van de kiosk bij het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten.”

De drie blikvangers nodigen uit om zowel het landschap als het kunstwerk van naderbij te bekijken. De vorm van de stalcontouren legt een subtiele en toch duidelijk herkenbare link met de landbouw en de verwevenheid met de natuur, twee bepalende elementen voor deze regio.

Stalen constructie van de blikvanger in Ravels. Je ziet spelende kinderen.

Visualisatie van het ontwerp in Ravels. Foto: Vincke - De Vidts

Gemeenten zijn enthousiast

Met een subsidie van LEADER Provincie Antwerpen zullen de winnende ontwerpen volgend jaar al gerealiseerd worden. In de drie gemeenten kijkt men er al met veel belangstelling naar uit.

In Ravels bijvoorbeeld, is de landbouw het kloppende hart van de gemeente. De stalen silhouetten zetten het belang van de sector op een originele manier in de kijker. Samen met de land- en tuinbouwers, vertellen ze het verhaal van het landschap aan iedereen die deze mooie streek bezoekt of er woont.

Vanop de Tafelberg in Arendonk, kan je goed zien hoe landbouw en natuur samen het landschap vormen. Met een blikvanger op die locatie krijgen we daar nog meer oog voor.

Tevens werd door de drie betrokken gemeenten het idee geopperd om een fietstoute uit te dokteren, die de drie kunstwerken met elkaar zou verbinden.

Stalen constructie met spelende kinderen bij de Tafelberg in Arendonk

Visualisatie van het ontwerp bij de Tafelberg in Arendonk. Foto: Vincke – De Vidts