Fietsostrade F18 Bornem-Puurs officieel geopend

27.01.2017

Vrijdag 27 januari openden Luk Lemmens, gedeputeerde voor mobiliteit, Luc De boeck, burgemeester van Bornem en Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs de laatste schakel van de fietsostrade F18 ter hoogte van de Vliet. Daarmee is de fietsostrade tussen Willebroek en Temse af. Puurs, Bornem en de provincie Antwerpen werkten sinds 2010 aan deze verbinding.

De F18 loopt langs de spoorweg tussen Mechelen over Willebroek en Temse tot in Sint-Niklaas. De fietsostrade ontsluit bedrijvencentra, scholen en dorpskeren over een langere afstand en zorgen voor een vlot veilig alternatief voor de wagen.

Brug over de Vliet

De Vliet vormt de grens tussen Puurs en Bornem. Om beide gemeenten met elkaar te verbinden, ligt er een brug en die is een primeur. Ze is gemaakt uit kunststof en dit is de eerste maal op het fietsostradenetwerk. Ze zorgt voor een duurzame, veilige en comfortabele oversteek van de Vliet.

Fietsverbinding

De provincie Antwerpen zet al jaren sterk in op fietsende pendelaars. Enerzijds door de aanleg van fietsostrades. Anderzijds door lokale besturen aan te moedigen om zelf stukken fietsostrade aan te leggen. Vanuit het Fietsfonds subsidieert de provincie 60% en de Vlaamse overheid 40% van de aanleg. De gemeenten moeten enkel de werken voorbereiden en uitvoeren. En dat hebben ze in Bornem en Puurs goed begrepen. Dit nieuwe stuk van de F18 tussen Mechelen en Temse heeft 650.000 euro gekost. Het Fietsfonds betaalde dit bedrag volledig terug. Je fietst nu heel het traject van de F18 tussen Willebroek en Temse.

De gemeente Bornem is bijzonder verheugd met de nieuwe fietsweg. Het betekent een aanzienlijke meerwaarde voor o.a. de schoolgaande jeugd van beide gemeenten. De vraag voor een veilige fietsverbinding tussen de twee gemeenten was er al lang.

De gemeente Puurs wilde graag voortrekker zijn van dit dossier om alles administratief makkelijker en eenvoudiger te laten verlopen. Hierdoor konden ze een gezamenlijk studiebureau aanstellen, vergaderingen rond mobiliteitsdossiers gemeenschappelijk houden en twee verschillende aanbestedingen vermijden. De wervingen en opvolging van de werken deden beide gemeentes afzonderlijk.

Zowel de gemeenten als de provincie Antwerpen zijn zeer tevreden over het eindresultaat. De twee dorpskernen zijn dankzij deze nieuwe fietsweg op een veilige manier verbonden en bereikbaar voor de inwoners van andere gemeenten.

Fietsostradenetwerk

Dit nieuwe traject over Bornem en Puurs is een onderdeel van de F18. Dat is de fietsostrade tussen Sint-Niklaas en Mechelen. Het hele netwerk van fietsostrades in de provincie Antwerpen vind je op de webpagina van de fietsostrades.