Provincie Antwerpen onderzoekt meest ideale traject voor ontbrekende schakel op de fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom via de haven

11.09.2018

De fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom brengt je via Merksem, Ekeren, Antwerpen Haven, Stabroek, Berendrecht, Zandvliet zo naar Ossendrecht, Woensdrecht en Bergen op Zoom in Nederland. Deze fietsostrade volgt het fietspad langs de Noorderlaan in de haven. Omdat er nog geen verbinding is tussen het centrum van Ekeren en de Noorderlaan stelde de provincie Antwerpen een ontwerper aan om het meest ideale traject voor deze ontbrekende schakel te bepalen en te ontwerpen.

Infotentoonstelling ontbrekende schakel F12 Antwerpen-Bergen op Zoom
Omwonenden konden al een eerste blik werpen op het voorstel van de ontbrekende schakel op de fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom via de haven

De fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom is een belangrijke fietsverbinding voor de haven. Momenteel komt nog 81% van de in het havengebied tewerkgestelde werknemers met de auto. Slechts 6% van de woonwerk-verplaatsingen gebeurt per fiets, tegenover 15,5% als Vlaams gemiddelde. Het grote potentieel van de fietsostrade F12 zit in het totaal aantal werknemers in de haven: om en bij de 60 000 werknemers werken voor ongeveer 900 bedrijven waarvan 68% vanuit de nabije omgeving komt. Daarom is het van belang om in te zetten op een vlot, ecologisch, veilig en gezond woon-werkverkeer.

Fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom

De fietsostrade F12 sluit aan op de F14 Antwerpen-Essen op de Argentiniëlaan ter hoogte van het station Noorderdokken langs de Havanasite om daarna de Ekersesteenweg over te steken langs de wijk Rozemaai, en verder te gaan via de afrit Leugenberg richting Bergen op Zoom. De provincie Antwerpen ontwerpt de ontbrekende schakel tussen de Noorderlaan en het centrum van Ekeren. Dit project situeert zich ten zuiden van het rangeerstation Antwerpen Noord en ten noorden van de Ekerse Putten.

Tijdens een infomarkt konden omwonenden en bedrijven een eerste blik werpen op het voorstel voor het tracé van deze ontbrekende schakel. Met de informatie van omwonenden en partners gaat ontwerper Sweco nu aan de slag om ontwerpplannen op te maken.

Plannen

Hieronder vind je de eerste voorstellen.