Bouw fietstunnels fietsostrade F105 Herentals-Balen gestart

03.12.2018

Voor de fietsostrade F105 Herentals-Balen is de provincie Antwerpen gestart met de realisatie van twee fietstunnels, één aan Koulaak in Herentals en één onder de ring van Geel.

De werken aan de fietstunnel onder de ring van Geel, onderdeel van de fietsostrade F105 Herentals-Balen, zijn gestart

In Herentals gaat het voorlopig om voorbereidende werken. De aannemer rooide er de struiken en legde een werfweg aan. Na Nieuwjaar start men met het plaatsen van een betonnen keerwand in de spoorweghelling. Deze muur moet er het niveauverschil opvangen tussen het spoor en het maaiveld.
Aansluitend worden nutsleidingen, die de bouw van de tunnel verhinderen, verplaatst. In de periode mei-augustus 2019 bouwt de aannemer de tunnel aan de zijde van Koulaak om vervolgens tegen het najaar van 2019 de tunnel onder de sporen te kunnen plaatsen.

Voor de fietstunnel onder de ring van Geel werden bomen en struiken gerooid en de werfzone ingericht. Daar start de aannemer met de bouw van de tunnel. Het eerste werk is de vloerplaat gieten.
De bouw van de tunnel gebeurt volledig naast het spoor, aan de zijde van Larum (richting Olen). Tijdens het paasweekend volgend jaar wordt de ring afgesloten en de fietstunnel op zijn plaats geschoven.
Daarna volgt de afwerking van de betonnen tunnel en de aanleg van het fietspad.

Onderdeel fietsostrade F105 Herentals-Balen

Beide fietstunnels maken deel uit van de fietsostrade Herentals-Balen. Deze fietsostrade loopt langs spoorlijn 15 en zal 36 kilometer lang zijn. De keuze voor deze fietsostrade is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt namelijk door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen.

Subsidies

Voor beide fietstunnels kan de provincie Antwerpen rekenen op de financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en van Vlaanderen. EFRO is een structuurfonds dat bijdraagt aan de economische, sociale en territoriale ontwikkeling van de Vlaamse regio.

EFRO en Europa logo