Provincie Antwerpen bouwt fietsbrug van 3 miljoen euro over kanaal Bocholt-Herentals

21.03.2019

De provincie Antwerpen bouwt een fietsbrug van meer dan 100 meter lang over het Kempisch Kanaal. Deze fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F105 Herentals-Balen. Een investering goed voor ruim 3 miljoen euro.

Eerste spadesteek fietsbrug over kanaal Bocholt-Herentals

De fietsostrade F105 Herentals-Balen verbindt de kleinstedelijke gebieden Herentals, Geel en Mol. Langs deze fietsostrade liggen maar liefst 400 bedrijven, 160 scholen en tal van sportverenigingen. Deze fietsostrade vormt dan ook een belangrijke aanrijroute. In Herentals verknopen bovendien vijf fietsostrades, de F5 Antwerpen-Hasselt, F105 Herentals-Balen, F106 Aarschot-Herentals, F103 Lier-Herentals en op termijn de F102 Herentals-Turnhout.

Natuurlijke barrière

Het kanaal Bocholt-Herentals vormt een belangrijke barrière op de fietsostrade F105 Herentals-Balen. Met de bouw van een kwalitatieve fietsbrug, van 107 meter lang en 5,5 meter breed, biedt de provincie Antwerpen een autovrij, veilig en vlot alternatief voor verplaatsingen met de auto binnen de regio. Deze fietsostrade ligt langs de spoorlijn wat mogelijkheden biedt om het station duurzaam te bereiken en dit uit te bouwen tot een multimodaal knooppunt.

Bouw fietsbrug

De fietsbrug is een realisatie van THV Mols-Iemants waarbij Mols de betonwerken voor de rekening neemt en Iemants de staalconstructie. Beide firma’s zijn al in actie geschoten. Het bouwen van de landhoofden, de steunpunten van de brug, is volop aan de gang. Net als de bouw van de brug. Deze wordt gemaakt in het atelier van Iemants.
De onderdelen voor deze nieuwe fietsbrug worden voor de zomervakantie aangevoerd via de waterweg.

Kostprijs

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietsbrug bedraagt 3 091 211 euro. De provincie Antwerpen betaalt ruim 1,8 miljoen euro, de Vlaamse Waterweg nv subsidieert 600 000 euro en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) legt 632 000 euro bij.

EFRO en Europa logo