Hijsen fietsbrug uitgesteld door technisch probleem aan kraan

04.05.2019

Vandaag stond op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier het hijsen van de fietsbrug, op de grens van Mortsel met Boechout, op het programma. Door een technisch probleem aan de hijskraan werden de plannen bijgesteld.

Vandaag was een groot moment voor de provincie Antwerpen. Op de grens van Boechout en Mortsel ging de aannemer, in opdracht van de provincie Antwerpen, een composietbrug van dertig meter lang plaatsen. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter.

Deze fietsbrug wordt op z’n plaats gelegd door middel van één hijskraan.
De kraan werd vanmorgen op de werf geplaatst en voorzien van de nodige ballast om de fietsbrug over de spoorlijnen te kunnen hijsen. Door een technisch defect bleek dit niet mogelijk.
De aannemer besliste daarop een nieuwe kraan ter plaatse te laten komen. Omdat dit over uitzonderlijk vervoer gaat, heb je hiervoor de nodige vergunningen nodig. Dankzij het Agentschap Wegen en Verkeer en de Federale politie kreeg de aannemer de juiste vergunningen en kwam een nieuwe hijskraan omstreeks 16u30 toe op de werf.

Op de werf werd in de vooravond de kraan gemonteerd met de nodig ballast er op. Deze werd ook uitvoerig getest zodat morgen de fietsbrug alsnog over de spoorlijn kan gehesen worden.