Green Flag Award voor 6 provinciale groendomeinen!

27.09.2022

GoodPlanet, de Belgische afdeling van de internationale vereniging Green Flag Awards, bekroont 6 groendomeinen van de provincie Antwerpen met een Green Flag Award.

De domeinen Rivierenhof, Vrieselhof, Kesselse Heide, Vrijbroekpark, De Averegten en Prinsenpark behalen opnieuw het prestigieuze label met een lovend rapport.

Een Green Flag Award is een bekroning voor goed beheer, slim management en kwalitatief aanbod. Domeinen die zich kandidaat stellen, worden uitgebreid bezocht door een jury en gescreend op alle aspecten van hun werking.

De zes provinciale domeinen wonnen de vorige jaren ook al een award en krijgen daarom een mystery-jury over de vloer. Die stelt onaangekondigd vast of de afgesproken doelen en maatregelen uitgewerkt worden op het terrein.

Bekroning werking en toekomstplannen

Het behalen van een Green Flag Award is een bekroning van goed werk, maar houdt ook meteen een engagement voor de toekomst in. Samen met de organisatie wordt gekeken naar verbeterpunten. Er worden doelen gesteld en afspraken gemaakt om het niveau en beheer nog te verbeteren. Een Green Flag moet namelijk elke jaargang opnieuw verdiend worden!

Erfgoed, toegankelijkheid, biodiversiteit, natuureducatie en versterking van de natuurwaarden, dat zijn enkele belangrijke thema’s en aandachtspunten van de organisatie. Die komen sterk overeen met de aandachtspunten en SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen) waar de provincie Antwerpen en de Groendomeinen sowieso aan werken!