Ontwikkeling uniek natuur- en wandelbelevingspunt op hotelruïne

20.01.2023

Centraal in het Provinciaal groendomein Vrijbroekpark ligt een ontoegankelijke zone, met een betonnen skelet dat in de jaren ’70 een megalomaan hotelcomplex zou worden. Alleen het gelijkvloers en de eerste verdieping werden gebouwd en 50 jaar lang kon de natuur er zonder verstoring evolueren. Dat maakte de site een verlaten maar aanlokkelijke trekpleister voor oa graffiti kunstenaars. Na het indienen van een dossier bij Toerisme Vlaanderen ontvangt het Vrijbroekpark nu relancesubsidies om op deze site een uniek natuur- en wandelbelevingspunt te ontwikkelen.

Eind jaren 1960 waren er plannen om in Mechelen in wat nu het Provinciaal Groendomein Vrijbroekpark is een groot luxehotel te bouwen met 19 verdiepingen. Verder dan twee bouwlagen zijn de projectontwikkelaars nooit geraakt. De constructie is de afgelopen tientallen jaren een ware ruïne geworden, in het Mechelse bekend als het ‘spookhotel’.
Momenteel is het een gevaarlijke ruïne omdat er liftschachten aanwezig zijn, putten voor de aanleg van leidingen en een onafgewerkt zwembad. Op de bovenste verdieping steken naast de gaten in de vloerplaat ook verschillende staaldraden uit.
Daarom is de site afgesloten voor bezoekers.
Met de subsidies van Toerisme Vlaanderen kunnen we de site veilig maken en binnen 2 jaar gedeeltelijk openstellen voor publiek.

Het doel van het project is de zogenaamde ‘hotelruïne’ een herbestemming geven en integreren in het park. Het gelijkvloers wordt een groot ‘dierenhotel’, een plek waar vleermuizen, bevers en andere dieren onverstoord in hun natuurlijke habitat kunnen blijven wonen.

Wandelaars zullen vanuit het park via een verhoogd en toegankelijk wandelpad door de bomen de eerste verdieping van de hotelruïne kunnen betreden. Er wordt een belevingsprogramma uitgewerkt in functie van de aanwezige fauna en flora én street art. Hiervoor starten we een participatief traject met jongeren op in samenwerking met RADAR Mechelen”, glundert Mireille Colson, gedeputeerde voor recreatie – en groendomeinen.

Jan De Haes, gedeputeerde voor logistiek, die het initiatief nam om de site om te toveren tot een belevingsvol pareltje, is erg tevreden: “Na een jarenlang traject om volledig eigenaar te kunnen worden van deze site zullen we ze nu aanlokkelijk, veilig en belevingsvol maken. Op donderdag 19 januari keurde de provincieraad het bestek goed om de opdracht uit te besteden.

Op basis van een haalbaarheidsstudie, opgemaakt door het studiebureau cvba Omgeving te Berchem, wordt de opdracht in de markt gezet voor het ontwerpen en realiseren van een uniek natuur- en wandelbelevingspunt op de hotelruïne in het provinciaal groendomein Vrijbroekpark te Mechelen. Deze opdracht behelst het volledig ontwerpen van het architecturaal en natuurbelevingsprogramma, evenals het op het terrein realiseren van het gemaakte ontwerp.

Meer info:
vrijbroekpark@provincieantwerpen.be