Vernieuwde verkeerstuin geopend

26.06.2023

Op 23 juni werd de vernieuwde verkeerstuin in het Vrijbroekpark officieel geopend. Provincie Antwerpen, stad Mechelen en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) sloegen de handen in elkaar voor een volledige opfrissing. Kinderen kunnen op die manier met hun ouders of klas, hun fietsvaardigheden aanscherpen en al spelenderwijs de verkeersregels inoefenen.

“De verkeerstuin in het Vrijbroekpark is een begrip in Mechelen”, vertelt Mechels burgemeester Alexander Vandersmissen. “Iedereen met jonge kinderen zal dat kunnen beamen of heeft er zelf als kind leren fietsen. Het is fantastisch om te zien dat een nieuwe generatie zal kunnen genieten van de vernieuwde verkeerstuin.”
Sinds kort is de tuin helemaal opgefrist met rode fietspaden en wegversmallingen. De oude belijning is geschrapt en 67 verkeersborden hebben de 115 oude borden vervangen, met onder andere nieuwe borden die fietsstraten aanduiden of ‘rechtsaf door het rood’. De nadruk ligt op fietsers en voetgangers in reële situaties in Mechelen en omgeving.

“Zo is de verkeerstuin klaar voor de zomer als een laagdrempelig speel- en belevingsparcours dat aansluit bij de hedendaagse verkeerssituaties”, licht gedeputeerde Mireille Colson toe. “Ook leren kinderen vanaf nu hoe ze de weg moeten oprijden bij slechte zichtbaarheid in een nagebouwde situatie.”

“Bovendien hebben we met het team van het Vrijbroekpark de infrastructuur aangepakt door bijvoorbeeld de boordstenen te verlagen”, vertelt directeur Lieve Stoops, “niet functionele verharding is weggenomen en heel wat extra groen is aangeplant. Alle voetpaden hebben we ook toegankelijk gemaakt voor rolstoelen en kinderwagens.”

Mechels burgemeester Vandersmissen, gedeputeerde Mireille Colson en Steve D’Hulster van de VSV fietsten op de verkeerstuin in het Vrijbroekpark samen het vernieuwde parcours in.

QR-codes linken naar verkeersregels

De verkeerstuin omvat twee onderdelen. Het pleintje rechts van het grote verkeersparcours staat volledig in teken van fietsvaardigheid. Hier kan je veilig leren fietsen, maar ook bijvoorbeeld je haarspeldbochten oefenen. Nadien kan je je vaardigheden uittesten in de grote verkeerstuin waar je je fietsvaardigheden nog eens laat zien langs een avontuurlijk pad met onder andere boomstammen en waar je spelenderwijs de verkeersregels oefent.
Door te drukken op een knop activeer je de verkeerslichten gedurende 15 minuten. Je ontdekt ook verschillende QR-codes die linken naar meer info over verkeersborden en –situaties. Dit werd uitgewerkt met de steun van VSV. Zo ontdek je alles wat je moet weten over de hedendaagse verkeersregels.

Kansen voor scholen

Daarmee is de verkeerstuin de uitgelezen plaats voor verkeerslessen. We moedigen dan ook elke school aan om met de kinderen het fietsen hier te oefenen en om verkeersles in de praktijk te geven op deze prachtige en veilige locatie.

Die verkeersles kan je gemakkelijk voorbereiden via www.vsv.be/voorbereiding.
Leerkrachten die met hun klas komen oefenen, dienen te reserveren via vrijbroekpark@provincieantwerpen.be

Verkeerstuin in Vrijbroekpark vernieuwd