Provincie zoekt eikenprocessierups

19.03.2024

De afgelopen jaren zien we steeds minder eikenprocessierupsen. Ook deze lente zullen er volgens de provincie maar weinig rupsen te vinden zijn. En dat is goed nieuws, behalve voor het Europees project ‘LIFE Eikenprocessierups’ dat voldoende rupsen nodig heeft voor onderzoek. Daarom lanceert de provincie een bijzondere oproep voor steden en gemeenten: merk je jonge rupsen op, laat ze hangen. Geef de provincie een seintje en dan worden ze gratis opgehaald.

De kaart toont de mate waarin de gemeenten in de provincie Antwerpen hinder ondervonden door de eikenprocessierups in 2023 (op basis van het aantal geregistreerde nesten en aangevraagde beheermethoden). © Provincie Antwerpen

In 2019 en 2020 telde de provincie veel rupsen op haar grondgebied, sinds 2021 zijn het er elk jaar minder. “Vorig jaar vonden we bijzonder weinig nesten”, verklaart provinciaal expert Kathleen Verstraete. “Slechts lokaal waren rupsen aanwezig en dan ging het meestal over kleine nesten, niet groter dan een tennisbal. Enkel Turnhout, Westerlo en Lille telden meer dan 10 bomen per km2 met rupsen of waar rupsen verwacht werden.”

Bovenstaande grafiek toont het aantal bestrijdingen (oranje) en meldingen (okergeel) van de nesten sinds 2017 © Provincie Antwerpen

Ook deze lente worden opnieuw weinig rupsen verwacht, dat is deels te wijten aan de weersomstandigheden van de afgelopen jaren: bij een koud voorjaar komen eikenbomen later in bloei en is er weinig voedsel voor de rupsen. En bij een te nat najaar kunnen de vlinders dan weer geen eitjes afzetten. “Al zien we wel dat dit een Europese trend is. Ook in andere buurlanden zien we de laatste jaren duidelijk minder rupsen. Hoe dat komt, wordt nog onderzocht. Toch blijft het belangrijk om in te zetten op sensibilisatie en ecologisch beheer want de ervaring leert ons dat de rupsenpopulatie zich gemakkelijk herstelt. Waarschijnlijk tellen we binnen enkele jaren dus terug meer rupsen.

Gezocht: eikenprocessierupsen

Kathleen Verstraete: “Vanuit het belang voor onze biodiversiteit zetten we als provincie in op sensibilisatie rond de eikenprocessierups en – waar nodig – ecologisch beheer. We zagen de voorbije jaren dat het aantal rupsen sterk daalde maar dat de bestrijding met pesticiden ongeveer hetzelfde bleef. Ook dit seizoen zullen er weinig rupsen zijn, daarom vragen we gemeenten met aandrang om ook minder biociden in te schakelen. Die zijn namelijk ook schadelijk voor andere insecten.

Daarnaast lanceert de provincie ook een oproep naar de steden en gemeenten op haar grondgebied: “In het kader van het Europees project LIFE Eikenprocessierups hebben we jaarlijks grote aantallen rupsen nodig voor onderzoek. We zijn vooral geïnteresseerd in de jonge rupsen, de je tussen april en begin juni kan vinden. Gemeenten die het goede voorbeeld geven door rupsen te melden en niet te bestrijden met biociden, kunnen gratis genieten van ophaling door de provincie. Zo verzamelen we nesten voor het project én vermijden we dat er biociden gebruikt worden voor deze nesten. En dat is goed nieuws voor de gemeente en voor onze biodiversiteit.”

Voor meer info kan je mailen naar eikenprocessierups@provincieantwerpen.be

De eikenprocessierupsen volgens De Ideale Wereld

Ook De Ideale Wereld pikte onze oproep op, zij vertaalden het in dit originele filmpje: