Bosranden maken bossen klimaatrobuuster: meer dan 20.000 planten opgehaald

04.12.2023

In het Vrieselhof haalden boseigenaars op vrijdag 1 december meer dan 3000 planten op om hun bosrand te versterken. Provinciewijd worden meer dan 20.000 planten voorzien.

Bosgroep Antwerpse Gordel organiseerde op 1 december een ophaalactie van plantmateriaal voor in de bosrand. Dankzij subsidies van provincie Antwerpen konden boseigenaars het plantmateriaal kopen aan een voordeliger tarief. Met de actie willen de Antwerpse Bosgroepen en de provincie onze bosranden versterken, hiervoor werden meer dan 20.000 planten voorzien. Een rijke bosrand maakt bossen biodiverser en beter bestand tegen een veranderend klimaat. Aan het Vrieselhof werden meer dan 3000 planten opgehaald door leden-boseigenaars.

Het jaarlijkse ophaalmoment voor Bosgroep Antwerpse Gordel ging door op vrijdag 1 december. Op de parking van het Vrieselhof in Ranst kwamen boseigenaars langs om maar liefst 3255 boompjes en struiken op te halen om aan te planten in hun bossen. De meest verkochte soorten waren dit jaar liguster, hazelaar, meidoorn, hondsroos en vlier. Na de actie gaan de boseigenaars zelf aan de slag om hun bosrand te versterken.

Waarom bosranden planten?

Bosranden zijn een belangrijke troef in de strijd tegen de klimaatopwarming. Ze fungeren als natuurlijke barrière en breken de wind waardoor stormschade beperkt wordt en het microklimaat constanter blijft in het bos. Daarnaast vormen ze overgangszones tussen het bos en het omliggende landschap. Een biodiverse bosrand voorziet extra bloesems, bessen en beschutting voor allerlei soorten dieren en insecten. Het aanleggen van bosranden is dus een waardevolle en duurzame praktijk voor het behoud van gezonde bossen en ecosystemen.

Bosrandenactie Antwerpse bosgroepen
Enkele boseigenaars halen plantmateriaal op aan het Vrieselhof om hun bosranden te versterken - Copyright: Bosgroep Antwerpse Gordel

Meer dan 20.000 planten

De Antwerpse Bosgroepen en provincie Antwerpen zetten dus ook dit plantseizoen in op de aanplant en het onderhoud van bosranden. Door te werken aan bosranden, vergroot de biodiversiteit en zijn onze bossen beter gewapend tegen een grilliger klimaat. De actie verbindt waar mogelijk ook versnipperde bosjes en natuurgebieden. De FEN-subsidie (Functionele Ecologische Netwerken) ondersteunt de Bosgroepen om de natuurlijke verbindingen of ecologische netwerken in het landschap te herstellen. Deze maken het mogelijk voor planten en dieren om hun natuurlijke gps te volgen, zonder obstakels. Zo geraakt elke lokale soort veilig thuis.

De subsidie laat de Bosgroepen toe het plantmateriaal voordeliger aan te bieden aan boseigenaars én de bosrand al dan niet zelf aan te planten tijdens de vele plantacties. Zo gaan tijdens het plantseizoen van 2023-2024 maar liefst 22.550 planten de grond in voor klimaatrobuustere bosranden.