Geef je gedacht om van de F106 een veilige, vlotte en comfortabele fietsostrade te maken

23.05.2024

De fietsostrade F106 Herentals-Aarschot voldoet niet meer aan de voorwaarden voor kwaliteitsvol fietsverkeer. Ze is te smal, heeft een oud wegdek en onveilige kruisingen. De provincie Antwerpen neemt op vraag van de gemeenten en steden de volledige route onder de loep en brengt knelpunten in kaart. Hierbij is de inbreng van lokale bewoners en gebruikers van onschatbare waarde. Daarom lanceert de Provincie Antwerpen een participatieplatform waarop je jouw ideeën en opmerkingen kan meegeven.

De provincie Antwerpen onderzoekt samen met Herentals, Westerlo, Hulshout, Herselt, Aarschot en de provincie Vlaams-Brabant de volledige route van de fietsostrade F106 tussen Herentals en Aarschot. Na 30 jaar vraagt het traject om een optimalisatie door het groeiend fietsgebruik en vernieuwde richtlijnen voor kwaliteitsvol fietsverkeer. Momenteel zit het project in de studiefase om knelpunten en kansen van de route in kaart te brengen. Veiligheid en comfort voor fietsers staan voorop: breder, voorrang voor de fietsers, veilige kruisingen, minder obstakels en een effen wegdek.

Optimalisatie is nodig door het sterk toegenomen woon-werk- en woon-schoolverkeer op het fietsostradenetwerk en dus ook de F106. Op een topdag fietsen meer dan 2.500 fietsers per dag op de F106. Het aantal fietsers nam de laatste 4 jaar, periode 2019-2023, toe met 12,5% tot bijna 300.000 fietsers op jaarbasis.

Het platform

Buurtbewoners en fietsers kennen de F106, of in de volksmond De Route, als hun broekzak. Hun kennis is van onschatbare waarde in deze studiefase. Vanaf 23 mei kan iedereen online meedenken door knelpunten en kansen aan te duiden op een kaart en beeld en uitleg toe te voegen.

Naar de bevraging

Buren getuigen

Buurtbewoonster Annemie Van Dijck: “De Route, zoals de mensen de fietsostrade tussen Herentals en Aarschot noemen, is altijd al mijn buur geweest. Vroeger woonde ik aan fietsknooppunt 66, route 66 als het ware. Onlangs kocht ik een huis aan de andere kant van het dorp, in een straatje parallel aan de route. Die fietsweg vormt zowat de rode draad door mijn buurt. Als ik aan mensen uitleg waar ik woon, is dat steeds op basis van de route. Ik ben er ook dagelijks te vinden met mijn e-bike. Ik kijk dan ook uit naar de vernieuwingen op de route.”

Proces en timing

In november 2023 spraken de gemeenten en de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant in een engagementsverklaring af om samen van de F106 een toekomstbestendige fietsostrade te maken. De studiefase om het huidige tracé, de knelpunten en kansen, te bestuderen loopt nog tot begin 2025.