Fietsbrug over Kleine Nete in Herentals geplaatst

publish date
11.06.2020

Nog één fietsbrug was er nodig om de fietsostrade tussen Rozenstraat in Herentals en de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals met elkaar te kunnen verbinden: een fietsbrug over de Kleine Nete. Met de plaatsing van deze fietsbrug komt de provincie Antwerpen alweer een stap dichter bij de realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen.

Overzichtskaartje fietsbrug Kleine Nete Herentals


De fietsostrade F105 Herentals-Balen telt in totaal negen fietsbruggen en twee fietstunnels. Op grondgebied Herentals zijn dat maar liefst vijf fietsbruggen en één fietstunnel. De fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals plaatste de provincie Antwerpen in juli vorig jaar. Een maand later werd de fietstunnel aan Koulaak gerealiseerd. Om die twee met elkaar te verbinden, was er nog een brug over de Kleine Nete nodig. Deze fietsbrug van 24 meter lang werd nu door aannemer Mols-Iemants geplaatst.

Fietsbrug Kleine Nete

De fietsbrug over de Kleine Nete is 24 meter lang en 5,5 meter breed. Deze stalen constructie werd in twee delen in een atelier gemaakt en nadien getransporteerd naar de juiste locatie. De aannemer plaatste de twee delen in de werfzone aan elkaar zodat ze nadien in één geheel omhoog werd gehesen en op de juiste plaats werd gelegd. In de leuning van de fietsbrug is verlichting voorzien. Deze fietsbrug ligt in het natuurgebied Olens Broek. Omwille van o.a. vleermuizen en andere nachtdieren in dit natuurgebied koos de provincie Antwerpen om te werken met amberkleurige verlichting. Deze kleur van verlichting werkt minder verstorend voor de vleermuizen maar biedt nog steeds voldoende verlichting voor de fietsers.

De kostprijs van deze fietsbrug bedraagt 342 725 euro excl BTW. De provincie Antwerpen doet voor de aanleg van deze fietsbrug beroep op het Fietsfonds en ontvangt zo 50% subsidies van de Vlaamse overheid.

Aanleg fietsweg tussen Rozenstraat en fietsbrug over kanaal Bocholt-Herentals

Nu de fietsbrug over de Kleine Nete gerealiseerd is, kan aannemer Colas in de loop van de maand september/oktober starten met de aanleg van de fietsostrade tussen Rozenstraat en de fietsbrug kanaal Bocholt-Herentals. Door de aanleg van deze fietsweg verbindt provincie Antwerpen de fietstunnel aan Koulaak, de nieuwe fietsbrug over de Kleine Nete met de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals. Deze werken duren, zonder onvoorziene omstandigheden, tot midden 2021.

Fietsbrug kleine Nete in Herentals

Provinciale Fietsbarometer analyseerde 88 kilometer bovenlokale fietsroutes in Westerlo

publish date
11.06.2020

De gemeente Westerlo telt 84 kilometer bovenlokale fietspaden (BFF). De provinciale Fietsbarometer analyseerde deze grondig. Met een eindscore van 6,4/10 scoren ze beter dan het provinciale gemiddelde (5,9/10). Fietsen in gemengd verkeer, met een lengte van 4 kilometer, evenaart met een gemiddelde eindscore van 3,2/10 het provinciale gemiddelde (3,9/10).

Overzichtskaartje BFF routes in Westerlo

Het rapport van de provinciale Fietsbarometer voor de gemeente Westerlo toont aan dat de fietspaden vooral slecht scoren op trilcomfort. De gemeente Westerlo kan al mooie cijfers op tafel leggen wat betreft de breedte van de fietspaden (8,3/10) en tussenstroken (7,5/10). De sterk verouderde fietsinfrastructuur, zoals bijvoorbeeld in de August Cannaertstraat en Guldensporenlaan, zorgen voor een slechte score op trilcomfort. Vanuit de provincie Antwerpen adviseren we de gemeente dan ook te werken met asfalt in plaats van met cementbeton of klinkers. Hoe egaler het oppervlak hoe beter het trilcomfort.

Gemengd verkeer

Op 4 kilometer van de BFF-routes in Westerlo is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. Voor fietsers is het minder fijn fietsen in het stuk Oevelse Dreef tussen de Tongerlostraat en de Trienenkantlaan omwille van het extreem lage trilcomfort (-5,3/10). De klinkers zijn niet comfortabel voor de fietser. In Ter Voort en de Boerenkrijglaan adviseert de provincie Antwerpen om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden te brengen en dit voor de veiligheid van de fietser.

Voor de gemeente Westerlo is de provinciale Fietsbarometer een uitstekend en gebruiksvriendelijk hulpmiddel om het fietsbeleid mee vorm te geven. In het gemeentelijk fietsactieplan komen de projecten die de gemeente Westerlo gaat uitvoeren quasi volledig overeen met de bevinding van de provinciale Fietsbarometer. 

Zo start de gemeente Westerlo met de rioleringswerken in de August Cannaertsstraat, met een volledig nieuw en comfortabel fietspad in de afwerkingsfase. Ook de fietsassen Jaak Lemmenslaan - Asberg, Geneinde, Hoog Heultje - Gravin de Merodestraat pakt de gemeente aan. 

Er zitten ook quick wins in de bevindingen van de provincie Antwerpen om de fietsveiligheid in de gemeente Westerlo te verhogen, zoals het aanbrengen van conforme fietssuggestiestroken op doorgangswegen en van pijlmarkeringen op tweerichtingsfietspaden.

Dat Westerlo zwaar inzet op de fiets is wel duidelijk. De gemeente neemt deel aan het schoolroutesysteem Route2School, verschillende trage wegen worden de volgende jaren aangepakt en de gemeente maakt deel uit van het provinciale project Verkeersveilige Gemeente. Ook in het fietsbeloningssysteem Bike2School stapt de gemeente mee in.

Rol van de provincie Antwerpen

De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet enkele aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de het fietsen in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website.

Jaak Lemmenslaan in Westerlo
De heraanleg van het fietspad van de Jaak Lemmenslaan staat op de planning van de gemeente Westerlo

Fietsostrade F14 Antwerpen-Essen al voor 25 kilometer befietsbaar

publish date
05.06.2020

De provincie Antwerpen werkte een ontbrekend deel op de fietsostrade F14 Antwerpen-Roosendaal via Kapellen, Kalmthout en Essen weg. Tussen de Paviljoenweg en Kalmthoutsesteenweg in Essen legde ze over een afstand van ruim 1,5 kilometer een fietsweg in rode asfalt aan.

Kaartje fietsostrade F14 fietsbeschikbaarheid

Momenteel fiets je vanaf de Nederlandse grens tot Antwerpen Luchtbal vlot over de fietsostrade F14 Antwerpen-Roosendaal. Door het wegwerken van het ontbrekende deel op grondgebied Essen, komen we een stap dichter bij de volledige realisatie van deze fietsostrade. Ondertussen is 25,4 kilometer van 27,3 kilometer volledig gerealiseerd.

De eerder gerealiseerde delen van deze fietsostrade kennen sowieso al succes. In Kalmthout telt de provinciale Fietsbarometer gemiddeld 1 024 fietsers per dag. Op diezelfde fietsostrade in Kapellen zit het daggemiddelde op 690 fietsers met op de topdag een maximum van 2 478 fietsers op een werkdag.

Fietsweg Paviljoenweg-Kalmthoutsesteenweg Essen

Tussen de Paviljoenweg en Kalmthoutsesteenweg fiets je voortaan over een 3 meter brede fietsweg over een roodbruine asfalt en dit over een totale lengte van 1,67 kilometer. Voor de veiligheid van de fietser is er op dit volledige traject verlichting en een middenmarking voorzien. Aan de spooroverwegen komt er nog een gekleurde slemlaag aan. En om de weg niet uit het oog te verliezen, brengt de provincie Antwerpen ook hier F-logo’s aan op de grond en plaatsen het wegwijzers, net zoals op de rest van het traject.

Kostprijs

De realisatie van dit ontbrekende deel kostte 650 000 euro. De provincie Antwerpen doet voor deze werken beroep op het Fietsfonds en ontvangt zo 50% subsidie van de Vlaamse overheid.

Provincie Antwerpen lanceert tweede Grote Fietsenquête

publish date
27.05.2020

In 2013 polste de provincie Antwerpen naar ervaringen van de fietsers op de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel over Mechelen. In 2017 organiseerde ze een onderzoek naar het recreatief én functioneel fietsen in de provincie Antwerpen en anno 2020 kijkt de provincie Antwerpen over de grenzen heen met de tweede Grote Fietsenquête. Ook nu wil de provincie Antwerpen inzicht krijgen in het fietsgebruik, de motivaties en barrières om de fiets te nemen.

Infographic overzicht fietsenquête 2017
De ‘Grote Fietsenquête’ van 2017 leverde héél wat bruikbare informatie op voor de provincie Antwerpen

 

Dankzij de Grote Fietsenquête van 2017 kregen we als provincie Antwerpen een duidelijk beeld van de fietsers binnen de provincie Antwerpen. Het gaf ons een houvast om het provinciale fietsbeleid verder uit te tekenen. Als partner van het Europees BITS-project (Bicycles in Intelligent Transport Systems) kan de provincie Antwerpen met de tweede Grote Fietsenquête de resultaten nu ook gaan vergelijken met de resultaten uit o.a. Nederland, Denemarken en Duitsland. Het biedt de provincie meer inzichten hoe we het beleid nog beter kunnen afstemmen op de fietser.

Met de tweede Grote Fietsenquête wil de provincie Antwerpen haar inzicht vergroten en actualiseren in de keuzes die mensen maken voor hun verschillende transportvormen, over het fietsgebruik, over motivaties en barrières om de fiets te nemen.

Een tweede focus binnen deze fietsenquête ligt op het gebruik van en de houding tegenover nieuwe technologie bij fietsen. De provincie Antwerpen wil te weten komen hoe mensen het gebruik van technologie voor het verbeteren van veiligheid en comfort waarderen en ervaren. We testten eerder al een cameratechnologie op een kruising met de fietsostrade F18 in Bornem. Met de resultaten kregen we inzicht in de rijpatronen van de verkeersdeelnemers en zagen waar bijna-ongevallen gebeurden. Andere Europese partners testen apps of sensoren aan verkeerslichten. Kan technologie mensen op de fiets krijgen die deze nu aan de kant laten staan?

Provinciale Fietsbarometer en BITS

In het BITS-project engageert de provincie Antwerpen zich om, samen met de andere partners, de CO²-uitstoot met 9% te verminderen en het fietsgebruik met 10% te doen toenemen door inzet van technologie, fietsdata en analyse. De tweede Grote Fietsenquête loopt ook in Denemarken, Duitsland, Nederland zodat het de provincie Antwerpen Europees vergelijkingsmateriaal oplevert.

De tweede Grote Fietsenquête vind je op https://nl.surveymonkey.com/r/fietsmobiliteit en loopt tot 31 juli 2020. 

Fietsostrade F11 Antwerpen Lier tussen Deurne en Boechout klaar

publish date
20.05.2020

Een fietsostrade van 4,5 meter breed en 3,7 kilometer lang verbindt voortaan de Vosstraat in Deurne met de reeds gerealiseerde fietsostrade langs de Oude Steenweg in Boechout. Als fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route met maar liefst elf kruisingen minder.

In september 2018 startte de provincie Antwerpen met de aanleg van de fietsweg. Een belangrijke mijlpaal in de realisatie van dit deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier was de plaatsing van de fietsbrug. De dertig meter lange fietsbrug op de grens van Mortsel en Boechout is een knap staaltje vakwerk. Je steekt als fietser de spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van vijf meter breed.

Ondanks het feit dat de fietsostrade nog niet volledig open was, kent ze toch al succes. Begin dit jaar telde de provincie Antwerpen tijdens de ochtendspits gemiddeld honderd fietsers per uur langs de Luchthavenlei op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Uit de tellingen van april blijkt dat er gemiddeld 1690 fietsers per dag gebruik maakten van deze fietsostrade. Het feit dat we massaal aan het fietsen gingen tijdens de lockdownperiode is ongetwijfeld de reden dat dit cijfer beduidend hoger ligt dan tijdens de eerste helft van maart, met een gemiddelde van 526 fietsers per dag. De absolute topdag tot nu was zondag 26 april waar 3 340 fietsers geteld werden aan de Luchthavenlei.

Ondertussen zijn alle werken afgerond en is de fietsostrade officieel geopend. Het coronavirus stak een stokje voor het officieel infietsen van dit deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Maar uitstel is zeker geen afstel. De provincie Antwerpen voorziet nog een feestelijke opening later op dit jaar.
 

Investeringen

De realisatie van dit project kost ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832 000 euro subsidies en 800 000 euro van de Vlaamse overheid. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Voor de aanleg van de fietsweg kan de provincie Antwerpen via het Fietsfonds rekenen op ruim 3 miljoen euro vanuit de Vlaamse overheid.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in het netwerk

Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad veilig, vlot en comfortabel via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad en de F1 richting Mechelen.
De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier wordt 12 km lang. Ondertussen is reeds 75% van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier befietsbaar. Om deze fietsostrade verder te realiseren, is provincie Antwerpen begin mei gestart met de realisatie van een fietstunnel onder de ring van Lier en een fietsbrug over de spoorlijnen richting de noodzijde van het station.
 

Logo EFRO Europa Vlaanderen

Fietsboxen langs fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen

publish date
11.05.2020

De provincie Antwerpen verlengt de samenwerking met de maatwerkbedrijven Werkmmaat en het Atelier over de fietsboxen met twee jaar. Zo blijven fietsers met pech op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen verzekerd van een vervangfiets en fietsherstelling tot en met 2021. Tijdens het eerste jaar van de werking bleken deze mobiele fietshersteldiensten een schot in de roos. De maatwerkbedrijven Werkmmaat en het Atelier hervatten hun werking langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen.

Het fietsboxproject voorziet op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen tussen de stations Berchem en Mechelen Nekkerspoel om de drie kilometer een elektrische vervangfiets in een fietsbox. Bij pech kan je er je fiets veilig achterlaten. Een medewerker van Werkmmaat of Atelier haalt de fiets op, herstelt hem en plaatst de herstelde fiets terug in de fietsbox. Wegens de coronamaatregelen bleven de boxen de afgelopen zes weken gesloten. Maar ze zijn nu weer helemaal operationeel.

Voor de coronacrisis noteerde vzw Werkmmaat minimaal één gebruiker per week per box. Het eerste werkjaar betekende dit bijna 200 herstellingen. De registratiewebsite http://fietsostrade.gridbox.be/ is tijdens de sluitingsperiode nog klantvriendelijker geworden. Zo kan je je eenvoudig vooraf registreren, en heb je bij pech geen onnodig tijdverlies.

Benieuwd hoe het werkt?
Ben je een regelmatige fietser langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen, registreer je dan nu al via de website http://fietsostrade.gridbox.be/. Dan ben je bij pech slechts 1 sms’je verwijderd van snelle vervanging van je fiets.
Daarnaast kan je je ook altijd bij de fietsbox zelf registreren via je smartphone. Aan de zijkant van de fietsbox vind je alle info. Na uitwisseling van je gegevens krijg je toegang tot de fietsbox en wissel je je fiets om voor een elektrische vervangfiets. Na herstelling haal je je eigen fiets terug af. Je ontvangt daarna een digitale factuur voor de herstelkosten.

Duurzame keuze
De fietsboxen van Gridbox zijn met energiezuinige instrumenten en met zonnepanelen uitgerust, die ook de elektrische Kettlerfietsen opladen. De fietsboxen zijn betrouwbaar in gebruik en gemakkelijk te bedienen. Elke box draagt een duidelijke handleiding.

Waar vind je de fietsboxen
Zeven fietsboxen langs de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen: Hove Verbindingsstraat, Kontich Station, Duffel Klokkestraat, Duffel Station, Sint-Katelijne Waver Station, Sint-Katelijne-Waver Tunnel R6, Mechelen Caputsteenstraat.

Provincie Antwerpen start met aanleg brug- tunnelcomplex in Lier

publish date
30.04.2020

Voor de provincie Antwerpen is de stad Lier een belangrijk knooppunt in het fietsostradenetwerk. Het veilig kruisen van de ring rond Lier (R16) en de treinsporen is een absolute noodzaak voor de realisatie van de fietsostrade F11 Anwerpen-Lier. De werken aan deze fietsbrug en –tunnel starten 4 mei 2020.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier toekomstbeeld van op  fietsbrug

In de verdere realisatie van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier voorziet de provincie Antwerpen een vlotte verbinding tussen de Hockeyweg en het station van Lier. Om deze verbinding vlot en veilig te maken, komt er een fietstunnel onder de ring rond Lier (R16) tussen de twee sporenbundels. Daarnaast realiseren we een fietsbrug over de sporen langs de noordzijde van het station, dus over de spoorbundel vanuit Antwerpen. Ook de fietsostrade F16 Lier-Lint sluit aan op dit brug-tunnelcomplex.

Maandag 4 mei 2020 start de aannemer met de werken. In augustus 2020 staat het inschuiven van de fietstunnel onder de R16 op de planning. Nadien volgt de bouw van de brugpijlers zodat in juni 2021 de brugdelen geplaatst kunnen worden. Zonder tegenslag rondt de provincie Antwerpen dit project af tegen eind 2021.

Dit project kost bijna 8 miljoen euro. De provincie Antwerpen investeert 4 miljoen euro in de bouw van de fietsbrug en –tunnel en kan op een cofinanciering van 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen.

Verloop werken

Voor de aanleg van het fietspad en de bouw van de tunnel moet de aannemer heel wat grond en materiaal vervoeren. Vooral in de periode vanaf 4 mei 2020 tot aan het bouwverlof zal het werfverkeer met vrachtwagens door o.a. de wijken Zevenbergen en Donk rijden. Vervolgens bouwt de aannemer de fietstunnel naast de R16 en legt hij de weg naar de fietstunnel aan. Na het bouwverlof, in augustus 2020 tot juni 2021, werkt de aannemer verder aan de bouw van de brugpijlers.

Traject werfverkeer

Tijdens deze werken verlaten de vrachtwagens de Ring via de Donkweg om zo langs de Smedenstraat, Stijn Streuvelslaan en Ernest Claeslaan naar de werf te rijden.
 

Fietsers blijven fietsen

publish date
27.03.2020

Voorzichtig zijn en afstand houden van anderen, maar toch ook vooral blijven bewegen: dat is het advies in tijden van corona. Dat velen hiervoor de fiets kiezen, komt duidelijk naar voor uit de cijfers van de provinciale Fietsbarometer.

De routes met zowel een functionele als een recreatieve functie, bijvoorbeeld fietswegen langs waterwegen of fietsostrades buiten de stadskern, kregen de afgelopen week dubbel zoveel fietsers te verwerken. De cijfers tonen dit ook aan. In Bornem op het jaagpad langs de Schelde steeg het aantal fietsers (+263%) afgelopen maandag het meest, op het jaagpad in Grobbendonk met 123% en op de Netedijk in Lier met 112%, dit in vergelijking met een maandag begin maart 2020.

Grafiek fietsers tijdens coronaperiode

Minder functionele fietsers

Het normale ritme van een werkdag, met een duidelijke ochtend- en avondspits, is verdwenen. De fietstellingen tonen nu een patroon van de recreatieve fietser. Dat fenomeen zien we op de belangrijke woon-werk-assen. Zo daalt het aantal fietsers op de fietsostrade F1 in Mechelen met 25% en in Willebroek, op de kruising van vijf fietsostrades, met 45%. Een grote daling in aantal fietsers stellen we vast op de fietsbrug in Berchem, met een daling van 52%, en op de fietsbrug Ijzerenlaan in Antwerpen met 57% minder fietsers. Het meeste fietsers registreren we nu tussen 14 en 17 uur.

Grafiek fietsers tijdens coronaperiode

Fietsen als ontspanning tijdens coronaperiode

De cijfers van de provinciale Fietsbarometer bewijzen dat mensen zich aan de tips houden: blijven bewegen en dit door te fietsen. In het weekend zien we een serieuze stijging in het aantal fietsers, zowel in vergelijking met begin maart van dit jaar als in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ongetwijfeld speelt het mooie lenteweer hier ook een rol in.

Sinds het begin van deze maand stijgt het aantal fietsers met 128% op de Netedijk in Lier. Dit is zelfs een stijging van 78% tegenover maart 2019. We merken ook zo’n grote stijging op in Rumst (+125%), op de fietsostrade F14 in Kapellen (+95%), ter hoogte van het Steenplein in Antwerpen (+88%) en op de fietsostrade F1 in Hove (+70%). Dit staat in schril contrast met de Mercatorstraat in Antwerpen waar er 41% minder fietsers geteld werden en op de Lodewijck de Konincklaan in Hoogstraten waar er 18% minder fietsers voorbij kwamen dan begin maart 2020.
 

Provincie Antwerpen verhoogt investeringen in fietsinfrastructuur spectaculair

publish date
19.03.2020

Alle overheden maken een meerjarenprogramma op bij de start van elke nieuwe bestuursperiode. Gedeputeerde Luk Lemmens van Mobiliteit heeft namens de deputatie de plannen voor de periode 2020-2025 in de provincieraad bekend gemaakt. De financiële inspanningen van de provincie Antwerpen voor het fietsbeleid stijgen spectaculair. Voor de aanleg van fietsostrades voorziet de deputatie €117 miljoen.

De provincie Antwerpen gebruikt dit budget om te bouwen aan 8 fietsostrades: F1 Mechelen-Zemst, F11 Antwerpen-Lier, F12 Antwerpen-Bergen op Zoom, F14 Antwerpen-Essen, F102 Turnhout-Herentals, F103 Lier-Herentals, F104 Lier-Aarschot en F105 Herentals-Balen.

Daarnaast neemt de provincie Antwerpen haar rol van ondersteunend bestuur voor lokale overheden op. Voor gemeenten die bovenlokale fietsinfrastructuur bouwen, voorziet de deputatie ook nog eens een subsidiebudget van 27 miljoen euro. Gemeenten kunnen rekenen op inhoudelijke adviezen en financiële ondersteuning. De provincie Antwerpen zal daarnaast de rol van projectleider opnemen voor de optimalisatie van de populaire fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen en het gedeelte van de fietsostrade F4 Antwerpen-Gent dat op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht ligt. De gemeenten langs de fietsostrade F1 en Zwijndrecht zullen na de opmaak van de ontwerpen ook een beroep kunnen doen op de subsidiepot om de werken effectief uit te voeren.
 

Provincie Antwerpen wint Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs

publish date
10.03.2020

Provincie Antwerpen wint met het gedragsonderzoek door middel van cameratechnologie voor verkeersveiligere fietsostrades de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs. Provincie Antwerpen wenst de projecten ‘Sammeke de superfiltspaal’ en het ConACon project proficiat met hun nominatie. Ieder project dat bijdraagt aan meer verkeersveiligheid verdient het om in de prijzen te vallen. 

Verkeersveiligheidsprijs
Provincie Antwerpen wint Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs


Met een 3D-camera op het kruispunt van de Puursesteenweg met de fietsostrade F18 Sint-Niklaas-Mechelen in Bornem bracht de provincie Antwerpen het gedrag van alle verkeersdeelnemers in kaart. Via deze cameratechnologie kwam duidelijk naar voor dat fietsers en voetgangers niet alleen de aangeduide oversteken maar ook het volledige kruispunt gebruiken om hun oversteekbeweging te maken. Fietsers gebruiken de enkelrichtingsfietspaden op de overweg in dubbelrichting en de bochten aan de fietsoversteken zijn zeer scherp. Dit verklaart de registratie van gemiddeld 24 bijna-ongevallen per dag tussen fietsers onderling. De analyse toont ook aan dat het aantal bijna-ongevallen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer (gemiddeld acht per dag) even groot is als het aantal bijna-ongevallen tussen gemotoriseerd verkeer onderling (gemiddeld 7 per dag). 

Naast provincie Antwerpen selecteerden experten ook Politiezone Gent met ‘Sammeke de superflitspaal’, een project waarbij een Lidar camera werd ingezet om te sensibiliseren, draagvlak te creëren en te handhaven in zone 30. Transport & Mobility Leuven was de derde genomineerde met het ConACon project. Met dit computerprogramma onderzoekt men hoe de data van zelfrijdende voertuigen kan gebruikt worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Uiteindelijk kozen de bezoekers van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid het project van provincie Antwerpen als winnaar van de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs.

Verkeersveiligheid op kruispunt verhogen

Met een beter inzicht in het gebruik van het kruispunt door alle verkeersdeelnemers en in de bijna-ongevallen ging de provincie Antwerpen samen met de gemeente Bornem op zoek naar maatregelen die de verkeersveiligheid op korte termijn kunnen verhogen. Op basis van de resultaten van het 3D-cameraonderzoek besliste de gemeente Bornem om de aanbevelingen van de provincie Antwerpen op te volgen. Ter hoogte van de oversteekplaats voor de fietsers gaat de gemeente Bornem de markeringen aanpassen om de zichtbaarheid er te verbeteren. Bornem bekijkt ook de verkeersborden op en rond deze oversteekplaats. Welke verkeersborden zijn overbodig maar welke zijn noodzakelijk om de veiligheid te verhogen.

Provincie Antwerpen engageert zich om het effect van deze maatregelen te meten en te evalueren. 

 

Benieuwd naar het project? 

Bekijk dan zeker het filmpje dat Vlaamse Stichting Verkeerskunde maakte over het project van provincie Antwerpen: Provincie Antwerpen - Gedragsonderzoek fietsostrades

Hieronder vind je de presentatie met meer uitleg over het project:

Logo interreg BITS

Provinciale Fietsbarometer gaat internationaal

publish date
19.02.2020

De provincie Antwerpen organiseerde op woensdag 19 februari 2020 de Cycle Data Academy. Meer dan tachtig overheden en experten uit zes landen, waaronder Duitsland, Nederland, Denemarken, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België, verzamelden in het provinciehuis om kennis en ervaringen met nieuwe technologieën te delen.

Experten Cycle Data Academy maken fietstocht

Met de provinciale Fietsbarometer heeft de provincie Antwerpen een sterke tool in handen. En dit niet alleen op provinciaal niveau maar ook internationaal. Door deel uit te maken van het Europese BITS-project (Bicycles in Intelligent Transport Systems) gaat de provincie Antwerpen mee de uitdaging aan om bestaande fietsdata samen te brengen in een CycleDataHub (cycledatahub.eu).

CycleDataHub

Niet alleen voor de provincie Antwerpen maar ook voor tal van Europese landen is fietsdata enorm belangrijk. De nood om datagegevens met elkaar te delen, te vergelijken en te analsyseren is groot. Door het verzamelen en delen van fietsgegevens krijgen overheidsinstanties meer inzicht in hun fietsinfrastructuur, het fietsgebruik en de verkeersveiligheid.

Permanente fietstellers in combinatie met nieuwe technieken, zoals de 3D-camera die de provincie Antwerpen gebruikte op de fietsostrade F18 in Bornem, geven een duidelijker beeld of de infrastructuur afgestemd is op de fietser of niet. Mits de juiste technologie kan eveneens het gedrag en de behoeften van de fietser begrepen worden. Zoals de online Fietsbarometer het kruispunt is voor fietsdata in de provincie Antwerpen, is de CycleDataHub het kruispunt waar je fietsdata vindt van de verschillende Europese landen.

Op de CycleDataHub.eu kan iedereen data delen en vinden. Het doel is beschikbare fietsdata in kaart te brengen om deze zo een vaste plaats te geven binnen het geheel van mobiliteitsdata.

Cycle Data Academy

De Cycle Data Academy is een initiatief binnen het Europese BITS-project, medegefinan-cierd door het Interreg Noordzeeregioprogramma. Dit programma stimuleert onder meer duurzaam transport en groene mobiliteit. Het project telt tien partners, afkomstig uit diverse landen rond de Noordzee. Zij focussen onder meer op een beperking van de CO²-uitstoot door fietsgebruik bij bepaalde doelgroepen met minstens 10% te verhogen. Vlaamse partners naast de provincie Antwerpen zijn de stad Brugge en onderzoeksinstelling Vives.

Logo interreg BITS

Fietsostrade F105 Herentals-Balen in Geel klaar

publish date
14.02.2020

De eerste drie kilometer van de 36 kilometer lange fietsostrade F105 Herentals-Balen is klaar. Op grondgebied Geel fiets je voortaan over een verlichte fietsweg naast spoorlijn 15.

Infietsen fietsostrade F105 Herentals-Balen

In mei vorig jaar startte de provincie Antwerpen met de aanleg van de fietsweg tussen de Langstraat en Rauwelkoven in Geel. De kostprijs van deze aanleg bedroeg 2 miljoen euro.
Vanaf nu kan je ook de fietstunnel, waar dit deel fietsweg op aansluit, gebruiken.

Dit is het eerste deel van de realisatie van de 36 kilometer lange fietsostrade F105 Herentals-Balen waar je kan fietsen. Momenteel zijn ook de werken aan de vijf kilometer lange fietsweg tussen Heistraat in Geel en de Merelstraat in Mol volop aan de gang. En nog dit voorjaar start aannemer Colas met de aanleg van de fietsweg tussen het kanaal Bocholt-Herentals en Meirenstraat in Olen. Over een jaar is meer dan de helft van deze fietsostrade afgewerkt. 

Fietsteller

Aan de fietstunnel staat een fietstelpaal te pronken. De provincie Antwerpen telt op vaste locaties, waaronder voortaan ook aan de fietstunnel in Rauwelkoven. Zo weten we voor al deze tellers hoeveel fietsers er per rijrichting passeren per kwartier, uur, dag, op werkdagen of zondagen. Deze vaste tellers geven héél waardevolle informatie voor het bepalen van een evolutie of trend. 

Fietsostrade F105 Herentals-Balen

De keuze voor de fietsostrade Herentals-Balen is weldoordacht. De fietsostrade F105 loopt door drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. Het totale kostenplaatje van de fietsostrade F105 Herentals-Balen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Waarvan 9 miljoen euro gereserveerd is voor twee fietstunnels en negen fietsbruggen.

De fietstunnel onder de R14, de ring rond Geel, kostte 1,4 miljoen euro. Voor de bouw van de fietstunnel kreeg de provincie Antwerpen 632 000 euro van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en 600 000 euro van de Vlaamse overheid. Voor de aanleg van deze fietsweg betaalde de provincie Antwerpen 2 miljoen euro en kan zij via het Fietsfonds rekenen op 1 miljoen euro steun vanuit de Vlaamse overheid.
   
 

Speech bij opening fietsostrade F105 Herentals-Balen

Volgende van de detaillijst