Provincie Antwerpen start werken fietsostrade F1 tussen Mechelen en Zemst met bomenaanplant

08.03.2022

Deze maand starten de werken voor de aanleg van de fietsostrade F1 tussen de Abeelstraat in Mechelen en de grens met Zemst. Om deze ontbrekende schakel te kunnen realiseren, wordt er 6.700m² bomen gerooid. De provincie Antwerpen plant het dubbel aantal bomen, namelijk 13.400 m², terug aan in Mechelen.

Om van Antwerpen naar Brussel te fietsen, via de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen-Brussel, heb je nog geen vlotte fietsverbinding tussen de Stenenmolenstraat en Zemst. Vanaf 14 maart start de provincie Antwerpen alvast met de aanleg van de fietsweg tussen de Abeelstraat in Mechelen en de grens met Zemst. Het gaat om een traject van ruim één kilometer lang waar de provincie Antwerpen een fietsweg van 4,5 meter breed in rood-bruine asfalt aanlegt.
De werken nemen, zonder onvoorziene omstandigheden, acht maanden in beslag. De provincie Antwerpen betaalt ongeveer 1,78 miljoen euro voor deze werken. Pidpa voert achter de bedrijven eveneens rioleringswerken uit die net geen 200.000 euro kosten.

Kaartje locatie werken Abeelstraat Mechelen met grens Zemst

Bomen planten

Om de werken te kunnen uitvoeren, moeten er bomen gerooid worden. De gekapte bomen compenseert de provincie Antwerpen door 1,34 hectare bomen terug aan te planten. De provincie compenseert ter plaatse door bomen op een perceel naast de fietsostrade aan te planten. Maar het plant ook 1.650 bomen op een terrein van het OCMW in deelgemeente Walem. De leerlingen van de tuinbouwafdeling van PTS Mechelen gaven deze met veel zorg een plekje. Het provinciaal onderwijs zet sterk in op praktijkervaring buiten de schoolmuren en het is dan ook mooi dat de leerlingen zo niet alleen een beetje aan een groener Mechelen maar ook aan hun eigen toekomst kunnen werken.

Aanplant bomen door leerlingen PTS Mechelen