Heraanleg fietsostrade F1 in de Groenstraat in Mortsel

06.05.2024

De provincie Antwerpen verbetert samen met de stad Mortsel en de gemeente Hove de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel. Het traject is volledig befietsbaar en bewegwijzerd. In Mortsel verdwijnen nu de laatste kasseien van de F1.

De brug in de Groenstraat krijgt asfalt en de straat wordt een fietsstraat, kortom: vlotter, veiliger en comfortabeler voor alle fietsers. De provincie Antwerpen coördineert het project als onderdeel van de optimalisatie van de volledige F1. Mortsel en Hove zorgden voor de aanstelling van de aannemer en de uitvoering van de werken die op 140 000 euro geraamd worden en waarvoor de lokale besturen een Fietsfondssubsidie voor de gehele kost aanvragen.

De Groenstraat, op de grens van Hove en Morstel, is alvast één van de knelpunten op de  fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen

Optimalisatie F1 Antwerpen-Brussel

De F1 is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. De eerste schakels dateren van ruim 20 jaar geleden, gebouwd als demonstratieroute volgens de richtlijnen van toen. Door het groeiend fietsgebruik en gewijzigde richtlijnen is een optimalisatie nodig. Het kan gaan over een verbreding van het fietspad of het veiliger maken van kruispunten.

De provincie Antwerpen bracht alle knelpunten in kaart met de gegevens van de provinciale Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers. Op basis daarvan ontstond een samenwerking tussen de provincie en de lokale besturen voor een verbetering van de F1. Deze samenwerking is cruciaal om deze fietsroutes te verbeteren en zo een veilige, efficiënte en aantrekkelijke infrastructuur te bieden voor alle fietsers. Optimalisatie is ook nodig gezien het sterk toegenomen woon-werkverkeer op het fietsostradenetwerk en dus ook de F1 die belangrijke steden verbindt. Tellingen door de Fietsbarometer wijzen uit dat het aantal fietsers in de provincie Antwerpen  met 6% gestegen is in vergelijking met 2022. Sinds de start van de tellingen in 2015 is dat zelfs een stijging van 59%.

De heraanleg van de Groenstraat in Mortsel is een ingreep die kadert in de volledige optimalisatie van de F1. Verder plant de provincie Antwerpen een project in de Jordaenslei in Mortsel, samen met het kruispunt Molenstraat en C. Koningslaan. Ook de Kasteelstraat in Hove staat op de planning. Op langere termijn werkt de provincie Antwerpen samen met de gemeente Duffel en de stad Mechelen nog aan enkele knelpunten.

Omleiding vanaf 13 mei

De werken starten op 13 mei. Vanaf dan volg je als fietser een omleiding van 400 meter, wat overeenkomt met ongeveer een minuutje en half extra fietsen.

Fiets je vanuit Hove/Mechelen, neem dan Hoverheide naar de Mechelsesteenweg. Via de Mortselveldenlaan kom je terug op de F1.

Vanuit Mortsel/Antwerpen volg je de omleiding via de Sint-Benedictus-, Wouw- en Leliestraat. Via de Kapel- en Edegemsestraat kom je weer op de F1.

Affiches en bewegwijzering geven de omleiding aan. De affiches hangen aan beide uiteinden van de omleiding. Ook bij verschillende aantakkingen van de omleiding vind je de affiches met de route van de omleiding.

Het einde van de werken kan sterk afhangen van de weersomstandigheden, maar ze duren normaal tot half juli.

Fietsfonds

Een gemeente of stad kan beroep doen op het Fietsfonds. Dit is een samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). Voor deze projecten prefinanciert de provincie Antwerpen het bedrag voor de gemeenten en steden en vordert daarna het Vlaams aandeel van 50% terug van de Vlaamse overheid.

Volgende van de detaillijst