Provinciale Fietsbarometer geeft Herentals 6,4/10

14.05.2019

Op het grondgebied van de stad Herentals ligt zo’n 84 km aan bovenlokale fietspaden. Deze scoren met 6,4/10 net iets boven het provinciale gemiddelde van 6/10. Fietsen in gemengd verkeer met een totale lengte van 25 km krijgt een gemiddelde eindscore van 3,3/10 tegenover 3,9/10 voor het provinciaal gemiddelde.

Het fietspad Kempens-Hagelandroute, onderdeel van de fietsostrade F106 Aarschot-Herentals, scoort met 9/10 het hoogste voor heel Herentals
Fietsostrade F106 Aarschot-Herentals, scoort met 9/10 het hoogste voor heel Herentals

Fietspaden

De cijfers voor de fietspaden in Herentals liggen ver uit elkaar. De fietsostrade F106 Herentals-Aarschot scoort met 9/10 het hoogste voor heel Herentals. De niet-verharde Lenteheide scoort het laagst op maatvoering en comfort maar is verder een verkeersvrij pad.

Fietspaden met een gemiddelde score onder 5/10 registreerde de provinciale Fietsbarometer o.a. in de Saffierstraat, Zavelbosstraat, de Poederleeseweg, de Atealaan, de Olympiadelaan, de Diamantstraat en de Servaas Daemsstraat. Deze fietspaden scoren slecht op trilcomfor, liggen te dicht bij de rijweg of zijn te smal waardoor hun scores schommelen tussen 3,9/10 en 0,3/10.

Gemengd verkeer

Op 23% van de BFF-routes of 25 kilometer in Herentals is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. De lagere scores bevinden zich in het centrum van Herentals, Rietbroek, Ring en Morkhovenseweg-Molenstraat. Het centrum van Herentals scoort slecht door intensief en zwaar verkeer. Verder autoluw maken en snelheidsremmende maatregelen nemen, kunnen bijdragen aan een meer duurzame en veiligere mobiliteit in het centrum.
De Zandstraat heeft de lage score van 0/10 te wijten aan het trilcomfort en het vele gemotoriseerd verkeer. Ook in Rietbroek, Ring en de Morkhovenseweg halen het drukke verkeer het cijfer naar beneden.

Stad Herentals trekt kaart van fietser en voetganger

Voor de stad Herentals is het rapport van de provinciale Fietsbarometer geen verrassing. Het brengt de pijnpunten, die de Herentalsenaar vandaag ervaart, mooi objectief in beeld. Het nieuwe bestuur maakt daarom twee keuzes: ten eerste krijgt de fietser en de voetganger voorrang. En ten tweede gaat de stad prioritair voor de belangrijkste (toegangs)wegen, zoals de Belgiëlaan/Augustijnenlaan/Olympiadelaan, Lierseweg, Herenthoutseweg, Wiekevorstseweg en de centra in het algemeen. Bij de stad Herentals vindt men dat er een oplossing moet komen voor de kasseien in het centrum en veiliger fietsverkeer in de dorpscentra. Herentals werkt nu al op twee sporen: op lange termijn gaat de stad voor een degelijk mobiliteitsplan, met circulatie- en parkeer(geleidings)plan, en dus voor betere voet- en fietspaden. Op de korte termijn plant het quick-wins die voor de zwakke weggebruiker al meteen verschil maken, zoals fietsbeugels en meer stallingen, bijvoorbeeld.

Online Fietsbarometer

Meer details over het rapport in de stad Herentals vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website. Je kan het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer ook opvragen via het contactformulier van Steunpunt Fiets.