Provincie Antwerpen lanceert tweede Grote Fietsenquête

27.05.2020

In 2013 polste de provincie Antwerpen naar ervaringen van de fietsers op de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel over Mechelen. In 2017 organiseerde ze een onderzoek naar het recreatief én functioneel fietsen in de provincie Antwerpen en anno 2020 kijkt de provincie Antwerpen over de grenzen heen met de tweede Grote Fietsenquête. Ook nu wil de provincie Antwerpen inzicht krijgen in het fietsgebruik, de motivaties en barrières om de fiets te nemen.

Infographic overzicht fietsenquête 2017
De ‘Grote Fietsenquête’ van 2017 leverde héél wat bruikbare informatie op voor de provincie Antwerpen

Dankzij de Grote Fietsenquête van 2017 kregen we als provincie Antwerpen een duidelijk beeld van de fietsers binnen de provincie Antwerpen. Het gaf ons een houvast om het provinciale fietsbeleid verder uit te tekenen. Als partner van het Europees BITS-project (Bicycles in Intelligent Transport Systems) kan de provincie Antwerpen met de tweede Grote Fietsenquête de resultaten nu ook gaan vergelijken met de resultaten uit o.a. Nederland, Denemarken en Duitsland. Het biedt de provincie meer inzichten hoe we het beleid nog beter kunnen afstemmen op de fietser.

Met de tweede Grote Fietsenquête wil de provincie Antwerpen haar inzicht vergroten en actualiseren in de keuzes die mensen maken voor hun verschillende transportvormen, over het fietsgebruik, over motivaties en barrières om de fiets te nemen.

Een tweede focus binnen deze fietsenquête ligt op het gebruik van en de houding tegenover nieuwe technologie bij fietsen. De provincie Antwerpen wil te weten komen hoe mensen het gebruik van technologie voor het verbeteren van veiligheid en comfort waarderen en ervaren. We testten eerder al een cameratechnologie op een kruising met de fietsostrade F18 in Bornem. Met de resultaten kregen we inzicht in de rijpatronen van de verkeersdeelnemers en zagen waar bijna-ongevallen gebeurden. Andere Europese partners testen apps of sensoren aan verkeerslichten. Kan technologie mensen op de fiets krijgen die deze nu aan de kant laten staan?

Provinciale Fietsbarometer en BITS

In het BITS-project engageert de provincie Antwerpen zich om, samen met de andere partners, de CO²-uitstoot met 9% te verminderen en het fietsgebruik met 10% te doen toenemen door inzet van technologie, fietsdata en analyse. De tweede Grote Fietsenquête loopt ook in Denemarken, Duitsland, Nederland zodat het de provincie Antwerpen Europees vergelijkingsmateriaal oplevert.

De tweede Grote Fietsenquête vind je op https://nl.surveymonkey.com/r/fietsmobiliteit en loopt tot 31 juli 2020.