Gemeente Essen scoort 6,7/10 op provinciale Fietsbarometer

30.06.2020

De provinciale Fietsbarometer nam bijna 35 kilometer bovenlokale functionele fietsroutes in de gemeente Essen onder de loep. Dit zijn routes die woonkernen, dorpskernen, winkelcentra, scholen, sportcentra en bedrijventerreinen met elkaar verbinden. De provinciale Fietsbarometer onderzoekt het trilcomfort, breedte, schrikstrook en kruisingen van deze routes. De bovenlokale fietspaden van Essen scoren met 6,7/10 boven het provinciale gemiddelde van 5,9/10.

Overzichtskaartje BFF routes Essen

In de gemeente Essen fiets je over 12,2 kilometer fietspaden op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Het trilcomfort van de fietspaden scoort met 6,3/10 beter dan het provinciaal gemiddelde van 4,5/10. De goede scores van o.a. de Nieuwmoersesteenweg, Moerkantsebaan en fietsostrade F14 Antwerpen-Essen spelen hierbij een rol. Voor breedte van de fietspaden scoort de gemeente Essen 7,4/10 en voor tussenbreedte of afscherming van de rijweg haalt het 7,3/10. Met deze cijfers evenaren ze het provinciale gemiddelde. Recent werd door de provincie Antwerpen het stuk van de fietsostrade F14 Antwerpen-Essen tussen de Kalmthoutsesteenweg en Paviljoenweg gerealiseerd. Een mooi stuk van 1,7 kilometer dat nog niet in deze cijfers van de provinciale Fietsbarometer zit, maar de eindscore van de gemeente bij een hermeting positief zal beïnvloeden.

Wel toont de provinciale Fietsbarometer aan dat de enkelrichtingfietspaden in Spijker, een gewestweg waar 70km/u toegelaten is, te smal zijn en niet afgeschermd van de rijweg. De provincie Antwerpen raadt hier conforme fietspaden aan. Ook in de Antwerpsesteenweg, Kalmthoutsesteenweg (tussen Spijker en Oude Baan), Moerkantsebaan (stuk van de brug richting Stationsstraat) geven we het advies conforme fietspaden aan te leggen.

De gemeente Essen kan na lang ijveren de verkeerslichten aan het Spijker dit najaar conflictvrij maken. De ambitie om op het Spijker vrijliggende fietspaden aan te leggen is er zeker bij de gemeente. Naar analogie met de vrijliggende fietspaden Nieuwmoersesteenweg en Moerkantsebaan, dat een omvangrijk traject was, wenst Essen ook veilige fietspaden te realiseren in de dorpskern van Wildert op de Kalmthoutsesteenweg.

Gemengd verkeer

Op het grootste deel van de bovenlokale functionele fietsroutes in Essen (22,74 km) is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. De fietsgeschiktheid is afhankelijk van de aanwezigheid en snelheid van het gemotoriseerd verkeer en de beschikbare breedte van de weg. De eindscore in de spits ligt met 4,3/10 iets hoger dan het provinciaal gemiddelde van 3,9/10.

De gemeente Essen haalt een mooi gemiddelde van 6,4/10 voor trilcomfort in gemengd verkeer. Wel blijkt uit steekproeven dat de intensiteiten en snelheden in de gemeente te hoog liggen. Dit zorgt er voor dat bepaalde straten niet geschikt zijn voor gemengd verkeer. De provincie Antwerpen beveelt de gemeente Essen aan om in de Nieuwstraat/Kapelstraat (N133), Stationsstraat, Veldweg, Moerkantsebaan, Sint-Jansstraat en Mertensdreef snelheidscontroles uit te voeren en waar nodig de snelheden van het gemotoriseerd verkeer te beperken. Bepaalde routes kunnen ook structureel autoluwer gemaakt worden. We zien hier mogelijkheden voor Nieuwstraat/Kapelstraat (N133), Stationsstraat en Sint-Jansstraat. Uiteraard moet dit in een breder mobiliteitskader bekeken worden.

De gemeente Essen start nog dit jaar een dossier op om St.Jansstraat verkeersveliger te maken, verkeersremmers en veilige fietspaden horen hier zeker bij.

Rol van de provincie Antwerpen

De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website.

Het tweerichtingsfietspad langs de Moerkantsebaan in Essen scoort 7,4/10