Projectsubsidies voor innovatieve projecten in de inclusieve economie

De provincie Antwerpen lanceert een nieuwe oproep naar projecten in de inclusieve economie. In het reglement nemen we nieuwe doelstellingen op. Wil je de subsidie aanvragen, dan moet je project voldoen aan minstens één van de  drie hoofddoelstellingen:

-      je biedt tewerkstelling voor kwetsbare groepen

-      je biedt hen ondersteuningsnetwerken op de werkvloer

-      het werk vindt plaats in flexibele leeromgevingen

Voor welke organisaties?

Je kunt de projectsubsidie aanvragen als je organisatie een van de volgende vormen is:

-      elke organisatie in een vennootschaps- of verenigingsvorm uit het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen die meerdere doelgroepmedewerkers tewerkstelt.

-      publiekrechtelijke overheden die meerdere doelgroepmedewerkers tewerkstellen.

Dit wil zeggen dat ook bedrijven uit de reguliere economie een subsidie kunnen aanvragen voor projecten die kwetsbare groepen tewerkstellen, of voor samenwerkingen met sociale-economiebedrijven. 

Bijkomend moet je organisatie de hoofd- of deelwerking uitoefenen op het grondgebied van de provincie Antwerpen.

Hoeveel?

Wordt je project goedgekeurd, dan kun je rekenen op een projectsubsidie tot 75% van de totale projectkost. De subsidie bedraagt maximaal 100.000 euro per jaar en 250.000 euro in totaal, gespreid over maximaal vier jaar.

Wat wordt er gesubsidieerd?

Zowel de personeelskosten als de werkingskosten verbonden aan het project komen in aanmerking voor de impulssubsidie. Investeringskosten worden niet gesubsidieerd, daarvoor verwijzen we je naar het Participatiefonds Trividend Provincie Antwerpen. Meer info over Trividend vind je op de website van de provincie Antwerpen.

Reglement

Alle info over de subsidie vind je in het subsidiereglement: 

Volg de webinars!

Heb je al een concreet idee, zit je met vragen, wens je meer info? Volg een van onze 2 webinars:

  • Dinsdag 30/6 om 9.30 uur voor sociale-economiebedrijven en lokale besturen > schrijf je hier in
  • Maandag 6/7 om 14.00 uur voor reguliere bedrijven en zorgorganisaties > schrijf je hier in

Tijdens de webinars verneem je alles de projectsubisides inclusieve economie én over de investeringssteun via Trividend.  

Hoe dien je in?

Heb je een concreet idee? Ben je nog opzoek naar partners? Of heb je nog vragen? We bekijken het graag samen met jou. We zien je graag op ons contactmoment op 14 of 15 september voor een één-op-één gesprek met een van onze adviseurs.

Wil je nu al meer info? Neem contact op met ons team via Inclusieve_economie@provincieantwerpen.be . Onze adviseurs staan voor je klaar!

Uiterste indieningsdatum voor projecten is 2 oktober 2020.

Indienen en opvolgen van je subsidiedossiers gebeurt via het subsidieloket. Druk op de rode knop hier onderaan! 

Hoe werkt het?

  1. Je meldt je aan met je elektronische identiteitskaart (eID) en pincode. De eerste keer dat je aanmeldt, moet je eenmalig de gegevens van je organisatie invullen.
  2. Je komt direct in het aanvraagformulier terecht en volgt de verdere instructies.
  3. Je kan steeds tussentijds opslaan en later verder werken aan je aanvraag.

Voor het aanmelden met je eID heb je nodig:

  • Een kaartlezer
  • Je eID
  • De pincode van je eID

Je maakt best gebruik van één van de volgende browsers:

Windows:

  • Internet Explorer 10
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox

Mac:

  • Safari
  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox

Bij het indienen van je subsidieaanvraag wordt je gevraagd of je een mandaat van je organisatie hebt om een subsidie aan te vragen. Dit kunnen bijvoorbeeld de statuten van je organisatie zijn waarin je vermeld staat als bestuurder. Indien je geen statuten hebt (gemeenten, sommige scholen,...) kan je gebruik maken van het mandaatformulier via deze link. Indien je geen mandaat hebt kan je een bewijs van machtiging toevoegen, samen met het mandaat van diegene die jou de machtiging geeft. Een voorbeeld van een machtiging kan je vinden via deze link. Deze documenten dienen ingevuld en ondertekend te worden, dus het is aangeraden om deze alvast in orde te brengen alvorens te starten met je digitale aanvraag.

Nog vragen (technisch over indienen) ? Contacteer dan marc.deceulaer@provincieantwerpen.be of 03 240 58 41.

Nieuw sinds 2019 is dat je ook een begrotingsdocument invult.

Dit kun je hieronder downloaden.

Volgende van de detaillijst