APA publiceert brochure Maison Guiette

07.08.2015
Maison Guiette

Architectuurarchief provincie Antwerpen (APA) publiceert naar aanleiding van Open Monumentendag een brochure over Maison Guiette van Le Corbusier.

In België staat slechts één bouwwerk van de Zwitsers-Franse architect Le Corbusier, het Maison Guiette aan de Populierenlaan in Antwerpen (Wilrijk). Het werd in 1926 gebouwd als woonhuis en atelier voor de schilder René Guiette. De woning werd in 1978 beschermd als monument. Modeontwerpster Ann Demeulemeester kocht het huis in 1983 en liet er een atelier naast bouwen door architect Georges Baines (1925-2013).

Maison Guiette is een bijzonder gebouw dat uitzonderlijk voor Open Monumentendag 2015 opengesteld wordt voor het publiek. Je kunt de gelijkvloerse verdieping bezoeken in een groep van 10 personen tijdens een rondleiding van ca. 30 min.
Schrijf je als eerste in op zondag 30 augustus op de Cultuurmarkt van Vlaanderen op het Erfgoedplein op de Meir (infostand archeologie en monumentenzorg). Vanaf 1 september kan je via 03 22 11 333 reserveren.

Dienst Monumentenzorg stad Antwerpen, Antwerpen Averechts en het Architectuurarchief Provincie Antwerpen (APA) werken  nauw samen aan dit project. APA brengt een mooi geïllustreerde brochure uit over het bijzondere bouwwerk. De brochure kun je vanaf 14 september bestellen via erfgoed@provincieantwerpen.be.