APA en Teema architecten tonen villa Peirsman

13.08.2015
Archiefstuk van APA over Villa Peirsman

Architectuurarchief provincie Antwerpen (APA) en Teema-Architecten slaan de handen in elkaar en stellen je op Open Monumentendag Villa Peirsman in Brasscchaat voor.

Dit modernistische woonhuis werd in 1934 gebouwd op een smal perceel aan de Zwaantjeslei in Brasschaat en wordt momenteel gebruikt als atelier door Teema-architecten, de huidige eigenaars. Architect Eduard Van Steenbergen ontwierp de sobere, L-vormige villa voor J. Peirsman. De villa met plat dak, gevels in baksteenmetselwerk en metalen ramen herbergt twee volwaardige woningen.

Het oorspronkelijke kleurenpalet werd zowel binnen als buiten zoveel mogelijk hersteld. De woning, die vrijwel intact bewaard bleef, werd in 1995 beschermd als monument. In de villa kun je een aantal fraaie architectuurtekeningen en ontwerpen uit de collecties van het Architectuurarchief Provincie Antwerpen ontdekken, die hebben bijgedragen tot de restauratie van dit prachtige monument. Samen met Teema-architecten werd een uitgebreide brochure gemaakt over Villa Peirsman.

Dit bijzondere monument kun je tijdens Open Monumentendag 2015 vrij bezoeken.

Teema-architecten en  het Architectuurarchief Provincie Antwerpen (APA) werken  nauw samen en ontwikkelden een mooi geïllustreerde brochure over deze villa. De brochure kun je onderaan deze pagina downloaden.