‘Onderweg naar Vlaamse Velden’ documenteert waardevol oorlogserfgoed in de provincie Antwerpen

03.10.2014

Naar aanleiding van de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog, maakte Vlaanderen Vakantieland de reeks “Onderweg naar Vlaamse Velden”. In zijn Volkswagen reist reporter Vincent Verelst de Duitse inval achterna en bezoekt hij sporen van het verleden in heel Vlaanderen.

In het derde deel van de reeks bezoekt hij verschillende oorlogsrelicten in onze provincie. Die relicten liggen niet enkel in onze provincie, maar het provinciebestuur heeft ook een belangrijke rol gespeeld in hun bescherming en ontsluiting naar het publiek.

Het spoorwegfort van Duffel, vandaag een plaats waar bezoekers geschiedenis, erfgoed, natuur en zachte recreatie kunnen beleven, werd door vzw Kempens Landschap en de provincie Antwerpen gerestaureerd en geherwaardeerd. Wil je na het bekijken van de reportage nog meer weten over het fort, bestel dan de gratis brochure “Het spoorwegfort van Duffel. Een buitenbeentje in de Antwerpse fortengordel”.

Ook bezoekt Vlaanderen Vakantieland het Mastenbos in Kapellen, waar de Universiteit Gent in opdracht van de provincie diepgaand archeologisch onderzoek liet uitvoeren na de ontdekking van Duitse luchtfoto’s die de Antwerpen-Turnhoutstellung documenteren. Dit onderzoek resulteerde in de publicatie “Vergeten Linies. Antwerpse bunkers en loopgraven door de lens van Leutnant Zimmermann (1918)”. Het Mastenbos is eveneens de locatie voor de kick-off van de Week van het Bos op 12 oktober. Boswachter John neemt je mee naar de loopgraven en bunkers.

Tot slot houdt het programma ook halt bij het FotoMuseum, waar je nog tot en met 11 november de expo “Shooting Range” kunt bewonderen. Deze tentoonstelling belicht de rol van fotografie tijdens de Eerste Wereldoorlog. Dit grootschalig conflict is het eerste dat met foto’s en films is vastgelegd. Luister naar curator Inge in de reportage!

Je vindt de volledige reportage op de website van Vlaanderen Vakantieland.

Wij wensen je alvast veel kijkplezier!