Architectuurarchief openbaart Kieckens-archief op Flickr

04.04.2016

Het Architectuurarchief Provincie Antwerpen (APA) maakt zijn fotografisch archief van Christian Kieckens toegankelijk via Flickr. Aanleiding is de medewerking aan de expo 'Het Huis. De Mentor. Het Archief. Christian Kieckens' in deSingel.

Elke tentoonstelling is het resultaat van ontsluiting, selectie, logistieke voorbereiding en digitalisering van kunstwerken en archiefstukken. Om het bereik van de expo en de erfenis van C. Kieckens te vergroten, plaatst APA in samenspraak met de betrokken partners een flink deel van het beschikbare beeldmateriaal permanent tentoon via Flickr.

Concreet breidt de Flickr-pagina van APA gevoelig uit met het album 'C. Kieckens'. Dit bevat 348 beelden die zijn (niet) gebouwde oeuvre illustreren. De metadata bieden het publiek de nodige achtergrondinformaitie.

Het oeuvre van C. Kieckens is actueel. De realisatie van het Flickr-album sluit aan bij:
* de tentoonstelling 'Het huis. De Mentor. Het Archief. C. Kieckens' (12 feb-5 juni 2016): een coproductie van deSingel, het Vlaams Archiitectuurinstituut en het Architectuurarchief Provincie Antwerpen.
* de Erfgoeddag (24 april 2016, om 15u): APA en het Centrum Vlaamse Architectuurarchieven (CVAa) organiseren een archiefrondleiding in de tentoonstelliing. Na inleiding door Dirk Laureys (APA) en Sofie De Caigny (CVAa) worden bezoekers door Christian Kieckens rondgeleid.
* de  finissage van de expo (5 juni 2016), met boekvoorstelling 'Autonomous archhitecture in Flanders. The early works of Marie-Josée Van Hee, Paul Robbrecht and Hilde Daem, Christian Kieckens and Marc Dubois'.
* de publicatie van het boek 'Verwoorden/Verbeelden' met teksten van Christian Kieckens en foto's van Reiner Lautwein.

Het Architectuurarchief Provincie Antwerpen plaatste eerder al een deel van zijn archief op Flickr. Dat leverde heel wat positieve reacties op, zowel van architecten als van nieuwsgierig publiek. Ook nu wil APA zowel professionelen als leken in contact brengen met de eigen collectie en met het rijke archief van C. Kieckens.