Cultuurprijs Geschiedenis en Volkskunde in een nieuw jasje

30.03.2015

De provinciale Cultuurprijs Geschiedenis en Volkskunde kreeg een nieuw jasje. Waar vroeger beurtelings publicaties of niet-gepubliceerde wetenschappelijke studies in aanmerking kwamen, maken nu alle publieksinitiatieven kans op de prijs van 2.500 euro. Iedereen met een waardevol project uit 2014 kan een kandidatuur indienen tot 22 mei.

Al sinds 1929 reikt de provincie de Cultuurprijs Geschiedenis en Volkskunde uit. Met deze prijs beloont de provincie een initiatief dat het rijke verleden van onze provincie aan een ruim publiek bekend maakt.
Tot vorig jaar kwamen enkel door een jury geselecteerde auteurs in aanmerking. Zo kunnen nu alle personen of verenigingen die, bijvoorbeeld, tentoonstellingen en activiteiten hebben georganiseerd, lespakketten hebben samengesteld, of een historische websites hebben gelanceerd… meedingen naar de prijs van 2.500 euro.

Kandidaten kunnen zich tot 22 mei nomineren via onze website.

Voorbije winnaars

• 2014: Beiaardier Luc Rombouts met zijn lijvige publicatie ‘Zingend brons. 500 jaar beiaardmuziek in de Lage Landen en de Nieuwe Wereld’
  • 2013: Doctoraatsstudent Brecht Deseure met zijn proefschrift “Een bruikbaar verleden. Geschiedenispolitiek in België tijdens de Franse periode”