Het Pandschap verbouwt leegstaande woning in Wijnegem tot sociale huurwoning

04.10.2022

Een leegstaand pand op de Turnhoutsebaan in Wijnegem wordt straks gerenoveerd tot een sociale huurwoning. De eigenaar wordt daarbij volledig ontzorgd. Sociale onderneming Het Pandschap staat in voor de renovatie en werkt voor de verhuring samen met een sociaal verhuurkantoor. Dankzij een provinciale woonsubsidie breidde Het Pandschap zijn activiteiten uit van de Gentse regio naar de provincie Antwerpen. Het provinciebestuur wil op die manier meer mensen aan een sociale woning helpen.

Foto pand

Ontzorging van a tot z

Het Pandschap staat voor betaalbare en kwalitatieve renovaties, van kleine opfriswerken tot een totaalrenovatie. Indien nodig gaat de organisatie zelfs mee op zoek naar middelen om die ingrepen te bekostigen. Daarna worden nieuwe bewoners aangetrokken via een sociaal verhuurkantoor, dat de woning marktconform en betaalbaar verhuurt. Zij garanderen de huurinkomsten. Dit totaalplaatje leidt tot een ontzorging van a tot z.

Het Pandschap in de provincie Antwerpen

Nadat Het Pandschap eerder al goede resultaten boekte in de Gentse regio breidt deze sociale onderneming haar activiteiten nu uit naar de provincie Antwerpen, ondersteund door een provinciale woonsubsidie. In de regio’s Antwerpen en Mechelen/Rivierenland zijn er al een tiental realisaties opgestart. De bedoeling is dat later ook de Kempense regio volgt.

“En er staan er nog veel meer op de planning”, verklaart Sven Claes van Het Pandschap Antwerpen. “We merken dat meer en meer eigenaars interesse tonen in ons aanbod. Niet alleen omwille van de sterke prijsstijgingen en lange wachttijden bij aannemers, ook omwille van de steeds complexere regelgeving voor renovaties en bijhorende premies. De overheid heeft de renovatiepremies fors verhoogd voor eigenaars die sociaal willen verhuren, maar weinigen zijn hiervan op de hoogte of weten hoe ze deze kunnen aanvragen. Wij nemen zowel de renovatie als administratie over. Eigenaars zien ons als een betrouwbare partner omdat wij op een objectieve en niet winstgedreven manier naar hun woning kijken.”

Nieuwe realisatie in Wijnegem

De volgende woning die wordt aangepakt, bevindt zich op de Turnhoutsebaan in Wijnegem. Een rijhuis met 2 slaapkamers wordt daar gerenoveerd en voor minstens 9 jaar aan sociale huurders ter beschikking gesteld.

Eigenaar Tom Van Mol: “Mijn kinderen willen hier misschien ooit wonen, maar op korte termijn hadden we geen concrete invulling voor de woning. De volledige ontzorging van Het Pandschap overtuigde ons om met hen in zee te gaan. Op deze manier hebben we ook zekerheid over de toekomst van onze woning voor de komende jaren”.

Wie zelf beschikt over een leegstaande of te renoveren woning en met Het Pandschap in zee wil gaan, vindt meer informatie op www.hetpandschap.be. Je kan daar meteen een afspraak maken voor een vrijblijvende screening van het pand.