Leerlingen brengen het nieuwe speelbos tot leven

26.03.2024

Op dinsdag 26 maart werd het vernieuwde speelbos op de Kinderboerderij in het Rivierenhof officieel ingespeeld. Leerlingen uit het tweede leerjaar van de GO! Freinetschool De Pientere Piste mochten als eerste het nieuwe speelbos ontdekken. Het is een fijne plek voor kinderen om vrij te spelen in de natuur en de nodige decibels te produceren zonder de dieren van de boerderij te storen.

Vernieuwd speelbos met grote picknickbank

De leerlingen van de GO! Freinetschool De Pientere Piste konden met een hapje en drankje eerst de nieuwe picknickplek uittesten. Op de grote picknickbank past een hele klas of een grote groep. Je kan er even op adem komen terwijl je geniet van het uitzicht op de moestuin.

Daarna konden ze via de grote mooie inkompoort gemaakt van boomstammetjes het speelbos ontdekken. Behalve losse takken om mee te spelen, boomstammen om op te klimmen, plekjes om je te verstoppen of leuke kampplekjes om te bouwen, vind je ook een mooie houten constructie rond een notenboom. Deze plek kan gebruikt worden als buitenklas of zitplek. Het volledige speelbos is omheind zodat de kinderen er vrij kunnen spelen. Een deel van de omheining bestaat uit gevlochten wilgentakken uit het park.

Vrij de natuur verkennen en ontdekken

Het vernieuwde speelbos is een mooie nieuwe plek om al spelenderwijs met natuureducatie aan de slag te gaan. Binnen de provincie Antwerpen werken verschillende domeinen en centra samen om hun aanbod rond natuur- en milieueducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling (NME/EDO) te versterken. Het Provinciaal Groendomein Rivierenhof maakt deel uit van dit netwerk en biedt verschillende programma’s en activiteiten aan voor natuureducatie. Jaarlijks zijn er 20.000 leerlingen die in het Rivierenhof rond die thema’s werken.

Het speelbos in het Provinciaal Groendomein Rivierenhof is een leuke nieuwe speelplek voor kinderen. Naast scholen kunnen ook bezoekers in hun vrije tijd het speelbos komen ontdekken. Spelen in de natuur stimuleert de creativiteit van de kinderen. Met een nieuwsgierige blik kunnen ze hier veilig en vrij de natuur verkennen en ontdekken.

“Het stukje bos aan de Kinderboerderij werd weinig gebruikt en is nu dankzij de nodige aanpassingen een vrij speelveld tijdens een bezoek aan de Kinderboerderij én rustpunt in de moestuin. De groene speelplek voor kinderen uit de buurt is het resultaat van een mooie samenwerking tussen verschillende medewerkers en vrijwilligers van het Rivierenhof. Dankzij hun inspanningen heeft het Provinciaal Groendomein Rivierenhof er weer een leuk extra plekje bij voor de jongste bezoekers.” vertelt Peter Verdyck, trotse directeur van het Rivierenhof.

Victor Hofman, leerkracht van het tweede leerjaar van de GO! Freinetschool De Pientere Piste, is enthousiast. "Ze spelen, bewegen, lopen met takken rond en ze hebben het heel hard naar hun zin. Buiten spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van de kinderen. Ze krijgen de kans om te creëren, experimenteren, ontdekken, samenwerken en zelf hun eigen plekje te zoeken. Er zitten veel leerkansen in het buiten spelen. Fijn dat deze extra plek om buiten te spelen er voor hen is.”

Mia (7 jaar) en Elin (7 jaar) kunnen het alvast bevestigen: "Ja, wij vinden buiten spelen keileuk! We kunnen kampen bouwen, in de bommen klimmen en dat is heel tof!”

Bezoek het vernieuwde speelbos

Kom zelf het vernieuwde speelbos ontdekken. De Kinderboerderij is geopend van zondag tot en met donderdag van 13 tot 17 uur. De boerderij is gesloten op vrijdag en zaterdag.

Volgende van de detaillijst