Provincie opent buurtfietsenstalling in provinciehuis

01.02.2022

Omwonenden kunnen voortaan hun fiets veilig en droog onder het provinciehuis stallen. Zo wil de provincie fietsgebruik aanmoedigen en ruimte optimaal gebruiken.

Een beveiligde, droge ruimte om fietsen te stallen. Het is een behoefte die ook leeft in de buurt van het Antwerpse provinciehuis. Daarom besliste de provincie om vanaf 1 februari een buurtfietsenstalling te openen. Na enkele kleine ingrepen – onder meer in de indeling van de ondergrondse parking - is de stalling nu klaar. De buurtfietsenstalling is volledig gescheiden van de personeelsfietsenstalling. Er is plaats voor 18 gewone fietsen en 3 buitenformaatfietsen.

De buurtfietsenstalling is bereikbaar via de in- en uitrit van de ondergrondse parking aan de Koningin Elisabethlei 22, en te voet via het parkinghuisje. De stalling is beveiligd en enkel toegankelijk met een badge, zowel overdag als ’s nachts. De plaatsen worden verhuurd via een overeenkomst met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA). Meer info vind je op hun webpagina De buurtfietsenstalling.

Provinciehuis met tuin
Onder het grasveld ligt de parking van het provinciehuis

Gedeelde ruimte biedt meerwaarde

Het provinciebestuur hecht groot belang aan het optimaal gebruiken en dus delen van ruimte. Die visie was ook duidelijk aanwezig in het ontwerp van het nieuwe provinciehuis. Sinds de zomer van 2020 heeft de buurt er een groene long bij: een publiek toegankelijke tuin van 23.000 m². De parking, die vroeger bovengronds lag, bevindt zich onder het grasveld van de tuin. Paden langs weerszijden bieden voetgangers en fietsers een handige doorsteek tussen de Harmoniestraat en de Koningin Elisabethlei.

In 2019 opende het provinciebestuur al een buurtparking voor auto’s. Maximaal 40 geregistreerde buurtbewoners kunnen er parkeren op weekdagen tussen 17.30 en 8.30 uur en doorlopend op zaterdag, zondag en feestdagen.