Kristina De Swert als 500 000ste fietser over fietsbrug in Berchem

14.12.2018

Begin juli 2018 plaatste de provincie Antwerpen op de fietsbrug over de Singel in Berchem een fietstelpaal. Op nog geen half jaar tijd reden er maar liefst een half miljoen fietsers over deze nieuwe brug. Kristina De Swert uit Boechout reed als 500 000 ste fietser over de teller.

Het cijfer op de fietstelpaal ging razendsnel omhoog. De fietsbrug over de Singel maakt deel uit van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen-Brussel. Het is een cruciaal punt op deze route. Iedere werkdag steken meer dan 3 000 fietsers op deze manier het kruispunt van de Antwerpse Singel en de Posthofbrug over. Het bewijst nog maar eens dat deze fietsbrug broodnodig was.

Kristina De Swert 500 000ste fietser over fietsbrug

Om 7u10 reed Kristina De Swert als 196ste fietser van de dag over de brug. Daarmee bracht zij de teller op 500 000.  Zij fietst iedere dag van Boechout naar haar werk aan de Waaslandtunnel. Goed voor zo’n 35 minuten fietsen. Voor Kristina betekent die fietsbrug minstens 10 minuten tijdswinst. Ze staat niet meer eindeloos te wachten aan de verkeerslichten. Vooral tijdens de avondspits is zij enorm blij dat ze over deze fietsbrug naar huis kan en niet meer moet aanschuiven in een fietsfile.

Kristina De Swert als 500 000ste fietser over fietsbrug in Berchem

Cijfers

Gemiddeld rijden er op week- en weekenddagen 2 963 fietsers over de fietsbrug. Enkel op weekdagen loopt dit gemiddelde op naar 3 496 fietser. Op 16 oktober 2018 telde de provincie Antwerpen maar liefst 5 110 fietsers, een absolute topdag tot nog toe. Het topmoment op weekdagen ligt tussen 8 en 9 uur. Dan passeren er al snel zo’n 550 fietsers per uur voorbij de fietstelle.

Dit cijfermateriaal haalt de provincie Antwerpen uit de Provinciale Fietsbarometer waar de fietstelpaal op de fietsbrug in Berchem een onderdeel van is. De teller registreert in welke richting de fietser fietst, tegen welke snelheid de fietser fietst, maar ook of er sprake is van een fietser of bijvoorbeeld een bromfiets.
Voor de provincie Antwerpen zijn deze data noodzakelijk om de fietsnetwerken te verbeteren. Dankzij het cijfermateriaal kan de provincie Antwerpen vaststellen of het aantal fietsers stijgt of daalt, welke trajecten reeds verzadigd zijn en waar nieuwe investeringen nodig zijn.

Fietsbrug Berchem

De fietsbrug van 45 meter lang sluit aan op het fietsparkeergebouw aan het station Antwerpen-Berchem. Aan de overkant loopt het fietspad verder in de spoorwegberm om dan op een brug met zes stevige pijlers de stationsparking over te steken en tenslotte aan te sluiten op het hoogste punt van de Posthofbrug.
De provincie Antwerpen, de stad Antwerpen, het agentschap Wegen en Verkeer en de NMBS investeerden maar liefst 3,3 miljoen euro in de fietsbrug. De provincie Antwerpen kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 900 000 euro subsidie voor de bouw van deze fietsbrug.