Fietsers blijven fietsen

27.03.2020

Voorzichtig zijn en afstand houden van anderen, maar toch ook vooral blijven bewegen: dat is het advies in tijden van corona. Dat velen hiervoor de fiets kiezen, komt duidelijk naar voor uit de cijfers van de provinciale Fietsbarometer.

De routes met zowel een functionele als een recreatieve functie, bijvoorbeeld fietswegen langs waterwegen of fietsostrades buiten de stadskern, kregen de afgelopen week dubbel zoveel fietsers te verwerken. De cijfers tonen dit ook aan. In Bornem op het jaagpad langs de Schelde steeg het aantal fietsers (+263%) afgelopen maandag het meest, op het jaagpad in Grobbendonk met 123% en op de Netedijk in Lier met 112%, dit in vergelijking met een maandag begin maart 2020.

Grafiek fietsers tijdens coronaperiode

Minder functionele fietsers

Het normale ritme van een werkdag, met een duidelijke ochtend- en avondspits, is verdwenen. De fietstellingen tonen nu een patroon van de recreatieve fietser. Dat fenomeen zien we op de belangrijke woon-werk-assen. Zo daalt het aantal fietsers op de fietsostrade F1 in Mechelen met 25% en in Willebroek, op de kruising van vijf fietsostrades, met 45%. Een grote daling in aantal fietsers stellen we vast op de fietsbrug in Berchem, met een daling van 52%, en op de fietsbrug Ijzerenlaan in Antwerpen met 57% minder fietsers. Het meeste fietsers registreren we nu tussen 14 en 17 uur.

Grafiek fietsers tijdens coronaperiode

Fietsen als ontspanning tijdens coronaperiode

De cijfers van de provinciale Fietsbarometer bewijzen dat mensen zich aan de tips houden: blijven bewegen en dit door te fietsen. In het weekend zien we een serieuze stijging in het aantal fietsers, zowel in vergelijking met begin maart van dit jaar als in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ongetwijfeld speelt het mooie lenteweer hier ook een rol in.

Sinds het begin van deze maand stijgt het aantal fietsers met 128% op de Netedijk in Lier. Dit is zelfs een stijging van 78% tegenover maart 2019. We merken ook zo’n grote stijging op in Rumst (+125%), op de fietsostrade F14 in Kapellen (+95%), ter hoogte van het Steenplein in Antwerpen (+88%) en op de fietsostrade F1 in Hove (+70%). Dit staat in schril contrast met de Mercatorstraat in Antwerpen waar er 41% minder fietsers geteld werden en op de Lodewijck de Konincklaan in Hoogstraten waar er 18% minder fietsers voorbij kwamen dan begin maart 2020.