Fietsbrug over Kleine Nete in Herentals geplaatst

11.06.2020

Nog één fietsbrug was er nodig om de fietsostrade tussen Rozenstraat in Herentals en de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals met elkaar te kunnen verbinden: een fietsbrug over de Kleine Nete. Met de plaatsing van deze fietsbrug komt de provincie Antwerpen alweer een stap dichter bij de realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen.

Overzichtskaartje fietsbrug Kleine Nete Herentals

De fietsostrade F105 Herentals-Balen telt in totaal negen fietsbruggen en twee fietstunnels. Op grondgebied Herentals zijn dat maar liefst vijf fietsbruggen en één fietstunnel. De fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals plaatste de provincie Antwerpen in juli vorig jaar. Een maand later werd de fietstunnel aan Koulaak gerealiseerd. Om die twee met elkaar te verbinden, was er nog een brug over de Kleine Nete nodig. Deze fietsbrug van 24 meter lang werd nu door aannemer Mols-Iemants geplaatst.

Fietsbrug Kleine Nete

De fietsbrug over de Kleine Nete is 24 meter lang en 5,5 meter breed. Deze stalen constructie werd in twee delen in een atelier gemaakt en nadien getransporteerd naar de juiste locatie. De aannemer plaatste de twee delen in de werfzone aan elkaar zodat ze nadien in één geheel omhoog werd gehesen en op de juiste plaats werd gelegd. In de leuning van de fietsbrug is verlichting voorzien. Deze fietsbrug ligt in het natuurgebied Olens Broek. Omwille van o.a. vleermuizen en andere nachtdieren in dit natuurgebied koos de provincie Antwerpen om te werken met amberkleurige verlichting. Deze kleur van verlichting werkt minder verstorend voor de vleermuizen maar biedt nog steeds voldoende verlichting voor de fietsers.

De kostprijs van deze fietsbrug bedraagt 342 725 euro excl BTW. De provincie Antwerpen doet voor de aanleg van deze fietsbrug beroep op het Fietsfonds en ontvangt zo 50% subsidies van de Vlaamse overheid.

Aanleg fietsweg tussen Rozenstraat en fietsbrug over kanaal Bocholt-Herentals

Nu de fietsbrug over de Kleine Nete gerealiseerd is, kan aannemer Colas in de loop van de maand september/oktober starten met de aanleg van de fietsostrade tussen Rozenstraat en de fietsbrug kanaal Bocholt-Herentals. Door de aanleg van deze fietsweg verbindt provincie Antwerpen de fietstunnel aan Koulaak, de nieuwe fietsbrug over de Kleine Nete met de fietsbrug over het kanaal Bocholt-Herentals. Deze werken duren, zonder onvoorziene omstandigheden, tot midden 2021.

Fietsbrug kleine Nete in Herentals