Provincie Antwerpen schuift fietstunnel onder ring van Lier

21.08.2020

Donderdag 20 augustus startte aannemer TV Viabuild-Emotec met het inschuiven van een fietstunnel van 30 meter lang, 6 meter breed en 6 meter hoog onder de ring van Lier. De werken eindigen op vrijdagochtend 28 augustus 2020. Hiermee bouwt de provincie Antwerpen alvast verder aan de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.

Inschuiven van fietstunnel onder de ring van Lier

Na de aanleg van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier tussen Deurne en Boechout startte de provincie Antwerpen met de verdere realisatie van deze fietsostrade in de stationsomgeving van Lier. Om deze verbinding vlot en veilig te maken, schuift provincie Antwerpen dit weekend een fietstunnel onder de ring van Lier (R16) tussen de twee spoorbundels. Aannemer TV Viabuild-Emotec bouwde de tunnel reeds naast de R16. Gedurende de komende acht dagen is het alle hens aan dek om de sleuf waarin de tunnel komt voor te bereiden, de tunnel op z’n plaats te schuiven, funderingen aan te brengen boven de fietstunnel en opnieuw te asfalteren.

Het inschuiven van zo’n tunnel is redelijk spectaculair. Geïnteresseerden kunnen het hele proces op de voet volgen vanuit de Tramweglei, die bereikbaar is voor voetgangers en fietsers.

Investering van 7,8 miljoen euro

Deze fietstunnel kadert in een totaalproject van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in de stationsomgeving van Lier. Het project omvat ook de bouw van een fietsbrug over de sporen en de aanleg van de fietspaden. Dit volledige project kost 7,8 miljoen euro. De provincie Antwerpen kan op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds.

Verdere verloop

Na het inschuiven van de fietstunnel kan deze nog niet gebruikt worden. De aannemer gebruikt de fietstunnel eerst om al het materiaal voor de brugpijlers van de fietsbrug naar het eiland tussen de sporen te brengen. Deze brugdelen komen tegen de zomer van 2021 op hun plaats. Daarna volgt nog de afwerking van de brughellingen en de fietspaden naar de fietsbrug en –tunnel, maar ook de aanleg van het fietspad vanaf de fietsbrug tot aan de Antwerpsesteenweg. Deze werken zijn, onder voorbehoud, afgerond tegen eind 2021. Vanaf dan kan je als fietser het fietspad gebruiken.

Overzichtskaartje fietsostrades in Lier

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

Deze fietstunnel maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Ondertussen is reeds 75% van deze fietsostrade befietsbaar.
Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad, en de F1 richting Mechelen.