Provincie Antwerpen bouwt verder aan fietsbrug over sporenbundel in Lier

23.11.2021

Om de ring rond Lier en de treinsporen veilig te kunnen kruisen op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier, is er een fietstunnel en fietsbrug nodig. De bouw van de fietstunnel is sinds augustus 2020 afgerond. Ook een eerste fietsbrugdeel werd in juli 2021 op z’n plaats gehesen.
De provincie Antwerpen gaat verder met de realisatie van deze constructie en plaatst eind november de drie volgende brugdelen.

De drie brugdelen verbinden de fietsbrug over de sporenbundel met de fietstunnel onder de ring van Lier

Met het plaatsen van de fietstunnel onder de ring van Lier werkte de provincie Antwerpen een eerste knelpunt weg op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Een volgende belangrijke stap is de realisatie van de 250 meter lange fietsbrug. De eerste 42 meter ligt sinds deze zomer op z’n plaats. Nu bouwt de provincie Antwerpen verder en plaatst in november en december nog eens drie brugdelen. Die brugdelen verbinden op termijn de fietstunnel met de fietsbrug over de sporenbundel.

Twee van de drie brugdelen worden op maandag 29 november op z’n plaats gelegd. Het derde brugdeel wordt ter plaatse gelast om dan eind december op de definitieve plaats te komen.

De brugdelen vertrekken op donderdag 25 november 2021 op de ring in Lier (R16). Daarna gaat het transport via Donk, Smedenstraat, Ernest Claeslaan via Galgeveld naar de werf. Van daaruit rijdt het transport de werf op naar de nieuwe fietstunnel onder de R16. Hierdoor geldt een parkeerverbod van 25 november 22 uur tot 26 november 6 uur in Donk, Smedenstraat en Ernest Claeslaan. Beide straten zijn op dat moment ook afgesloten voor alle doorgaand verkeer.

De fietsbrug over de sporen kreeg ondertussen ook glas in de driehoeken

Verdere verloop werken

Nadien gaat de provincie Antwerpen verder met de andere werken. Vanaf december plaatst het al een groot deel van de afsluitingen tussen het fietspad en het spoor. In het voorjaar vullen we het deel tussen de fietstunnel en fietsbrug op met zand. In het voorjaar kan de aannemer dan asfalt leggen tussen Galgeveld en fietsbrug. En indien alles vlot verloopt, plaatst de aannemer in de loop van april 2022 de laatste brugdelen, langs de Zuid-Australiëlaan.

Investering van 7,8 miljoen euro

De plaatsing van deze drie fietsbrugdelen kaderen in het totaalproject van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in de stationsomgeving van Lier. Het project omvat naast de bouw van de fietsbrug en de fietstunnel onder de ring van Lier ook de aanleg van de fietspaden. Dit volledige project kost 7,8 miljoen euro. De provincie Antwerpen kan rekenen op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds.