Langstraat in Olen binnenkort fietsostrade

28.01.2022

De provincie Antwerpen is volop bezig met de realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen. Op vraag van de gemeente Olen neemt de provincie Antwerpen nu ook de herinrichting van de Langstraat, tussen Meirenstraat en Grensstraat, mee op in de aanleg van deze fietsostrade. Na deze werken is de Langstraat voortaan een fietsweg en niet langer een straat voor gemengd verkeer.

Bij het opstellen van de plannen voor de fietsostrade F105 Herentals-Balen zocht de provincie Antwerpen naar een rechtlijnige fietsroute tussen Herentals en Balen. Daarbij keek de provincie Antwerpen naar ontbrekende delen om die met bestaande infrastructuur te verbinden.

De Langstraat tussen Meirenstraat en Grensstraat in Olen is een voorbeeld van zo’n bestaande infrastructuur waaraan de provincie Antwerpen nieuwe delen van de fietsostrade F105 koppelt. Op vraag van de gemeente Olen neemt de provincie Antwerpen dit deel van de Langstraat mee in de aanleg van de fietsostrade F105. Dit betekent dat de Langstraat tussen Meirenstraat en Grensstraat van statuut verandert. Het wijzigt van openbare weg met gemengd verkeer naar fietsweg. Dat wil zeggen dat de weg voorbehouden is voor fietsers maar dat voertuigen met een bestemming in de Langstraat wel nog toegang krijgen.

Na de heraanleg fiets je tussen Meirenstraat en Grensstraat op de Langstraat dus ook over een fietsweg van 3,5 meter breed.

Kaartje Langstraat Olen

Werken in Olen

Ook op andere plaatsen in de gemeente Olen gaan de werken voor de realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen verder.

Zo plaatst de aannemer, in de loop van de komende twee maanden, tussen het station in Herentals en Doffen (Olen) de draadafsluiting. Ook de openbare verlichting wordt dan geplaatst. Het is wel wachten op droger en warmer weer om de toplaag op dit deel te kunnen aanbrengen. Indien de weersomstandigheden het toelaten staat dit voor de maand maart/april op de planning.

Daarnaast is tussen de Lichtaartseweg en Meirenstraat de ontbossing en de uitgraving van de fietsweg gestart. Nadien start de aannemer er met de voorbereidende werken richting Grensstraat.