Gouverneur stelt WODCA-resultaten van voorbije 10 jaar voor in RevArte

09.03.2023
wodca maart 2023

Elk weekend vinden er in de provincie Antwerpen WODCA-controles plaats waarbij bestuurders gecontroleerd worden op overdreven snelheid en op alcohol- en drugsgebruik. Voorkomen dat mensen sterven of zwaargewond geraken in en door het nachtelijke weekendverkeer, blijft de belangrijkste doelstelling van de WODCA-controles. Minder weekendongevallen door intensieve en gecoördineerde controles op overdreven snelheid en rijden onder invloed van drugs en/of alcohol moeten bijdragen tot dat doel. Afgelopen weekend vond de eerste grootschalige WODCA-actie van 2023 plaats waaraan zowat alle politiezones van provincie Antwerpen deelnamen.

wodca maart 2023

Tijdens het persmoment lichtte gouverneur Cathy Berx de WODCA-cijfers van het volledige jaar 2022 toe. Zij staat stil bij de voorbije jaren en besteedde aandacht aan de meest opvallende tendensen.

DirCo Jean-Claude Gunst ging dieper in op de resultaten van de grootschalige provinciale WODCA-actie van het weekend van 4-5 maart 2023.

Procureur des Konings Franky De Keyzer gaf een toelichting over verkeersveiligheid als prioriteit voor het Openbaar Ministerie.

wodca maart 2023

De plaats van de persconferentie: RevArte in Edegem is zeer bewust gekozen. Confrontatie met de impact van verkeersongevallen waarbij mogelijk drank, drugs of overdreven snelheid ‘in het spel’ waren, maakt de ernst van de gevolgen die levens onomkeerbaar en ingrijpend kunnen veranderen zeer concreet. De WODCA-partners en het revalidatiecentrum RevArte gingen dan ook dieper in op het blijvende belang van de politiecontroles en op het thema ‘verkeersveiligheid’ in ruimere zin.

Programma persmoment:

• Gouverneur Cathy Berx : toelichting cijfers WODCA 2022 – tendensen voorbije 10 jaar
  • DirCo Jean-Claude Gunst : toelichting resultaten provinciale WODCA-actie weekend 4-5 maart
  • Procureur des Konings Franky De Keyzer : Verkeersveiligheid is en blijf prioriteit voor het Openbaar Ministerie
  • Algemeen Directeur Greet Peeters: korte introductie over RevArte en de positie van RevArte in het zorglandschap
  • Diensthoofd Patiëntenbegeleiding Greet Van Mechelen over de re-integratie van patiënten na een verkeersongeval

Aansluitend volgde er een rondleiding door de therapiezaal waarbij enkele patiënten getuigden over hoe een verkeersongeval hun leven helemaal veranderde.